Ångermannagatan går genom delar av både Vällingby och Råcksta, i båda delarna är det fullpackat med parkerade bilar. Alla vi träffar intygar att det är hopplöst svårt att hitta plats, men man tycker olika kring p-taxan.
"Fem kronor är inte tillräckligt tror jag"
– Folk som jobbar uppe i centrum tar upp plats hela dagarna här med sina bilar. Vi som bor här eller ska ha besök tvingas leta länge efter plats. Det är bra att staden gör något, men fem kronor i timmen är inte tillräckligt tror jag. Folk är nog beredda att ta den smällen för långstidsparkering också, säger Lasse Sjöberg.
Vällingbybon Lasse Sjöberg från intygar att det är svårt att hitta en p-plats i bostadskvarteren runt Vällingby centrum, men han tror inte p-taxan avskräcker långtidsparkerarna.
Filip Magnusson
I Äppelviken ser det annorlunda ut, tycker Caroline Ankarcrona Englesson.
– Jag känner inte att gatuparkeringen är ett problem, att införa en parkeringsavgift ställer till problem för de boende. I innerstan kan jag förstå att det behövs parkeringsavgifter, men utanför stan tycker jag inte att det behövs.
Fem kronor i timmen
Taxa 5 innebär att det kommer kosta fem kronor per timme mellan klockan 7 och 19 att parkera på gatan i Blackeberg, Vällingby, Råcksta samt i Äppelvikens tidigare avgiftsfria del på vardagarna.
– Vi hoppas bli färdiga med införandet och skyltningen innan årsskiftet, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.
Hon betonar att det aldrig varit meningen att gatuparkering ska utnyttjas av långtidsparkerare.
Malinda Flodman betonar att det aldrig varit meningen att gatuparkering ska utnyttjas av långtidsparkerare.
Victor Malmcrona
Problematiken som blivit allt vanligare i ytterstaden konstaterades i innerstan för flera år sedan. Ringo Thaci bor också längs Ångermannagatan.
– Jag tror taxan kan få effekt. På sommaren kan folk ställa sina bilar här i flera veckor och ta upp våra platser. Man har missbrukat möjligheten. Kan p-avgifterna leda till att staden lagar gatorna bättre vore man väldigt tacksam, säger han.
Olika tolkningar
En kommun har rätt att avgiftsbelägga gator för att ordna trafiken och för att göra det lättare för folk att hitta p-platser, enligt Malinda Flodman.
Ringo Thaci i Vällingby tror p-taxan kommer få effekt. "Det är ett jätteproblem när folk ska ha besök här,. Det är alltid fullparkerat om dagarna", säger han.
Filip Magnusson
Den tolkningen gör dock inte parkeringsexperten Jan Söderström från Bromma. Han stoppade 2018 p-avgifter på nästan 300 gator i Bromma, och är kritisk till införandet av p-taxan.
– På många av dessa gator finns inga problem överhuvudtaget. Drivkraften är i stället mer intäkter för kommunerna, det är inte i linje med regelverket, säger Jan Söderström.
Boendeparkering införs också
Enbart på gator där det är svårt att hitta p-plats borde taxan införas, menar Söderström.
– Avgifter är ett jättebra styrmedel. Men jag vänder mig emot att man över en natt inför p-taxa på hela stadsdelar.
Även boendeparkering införs i områdena nu och i taxeområde 5 kommer det handla om 300 kronor för en månad eller 20 kronor per dygn.