Efter att bygge pågått och området varit avstängt under en längre tid – nu har nya landskapsparken Hansta hage, som ligger precis där Hägerstalunds motocrossbana en gång låg, öppnat för allmänheten.

Med dammar, insektshotell, ny växtlighet, grillplatser, bänkar, broar och annat ska den nya parken fungera som en entré in i Hansta naturreservat och locka människor ut i naturen.

– Naturreservatet är ett ljuvligt område. Ibland tror man nästan inte att det är sant, det ser ut som ett sagoland. I april, när blåsippor och vitsippor blommar blir det som stora, vackra mattor. Jag kan gå in där och bara försvinna i flera timmar, det är helt fantastiskt, säger Akallabon Ingrid Karaduman Hansen.

Akallabon Ingrid Karaduman Hansen med sin bror Sven-Erik Hansen och hunden Lea.

Akallabon Ingrid Karaduman Hansen med sin bror Sven-Erik Hansen och hunden Lea.

Tom M Kronestedt

Tillsammans med sin bror Sven-Erik Hansen, som är på besök från Fursjö, och hunden Lea är hon ute och njuter av det fina fredagsvädret.

Att parken nu öppnat upp gör det lättare att ta sig fram igen, och det har blivit fint, tycker hon.

– De har gjort det väldigt bra, det passar verkligen in här. Dock tycker jag inte att det känns helt klart, man skulle behövt fler grillplatser, fler bänkar, bord och sådant, kanske toaletter, så att folk vill stanna kvar längre och kan njuta ordentligt av området.

Ser du grodan? Den är en av många som flyttat in i Hansta hage.

Ser du grodan? Den är en av många som flyttat in i Hansta hage.

Tom M Kronestedt

Kompensationsåtgärd

Eftersom Förbifart Stockholm byggs ovan mark vid Akalla tvingades Trafikverket nagga på Hansta naturreservat.

Med ett så pass stort intrång på ett värdefullt område måste man också göra så kallade kompensationsåtgärder, vilket är bakgrunden till att Hansta hage kom till. Bygget har kostat ungefär 40 miljoner, en nota Trafikverket stod för.

– Det är en stor kompensationsåtgärd och det har krävts ett rätt ambitiöst arbete för att få till det, men det har blivit ett stort lyft tycker jag, det var ju bara en grusplan innan, säger Martin Hansson, gruppledare internt i MP i Stockholm.

Martin Hansson (MP) vid ett insektshotell i Hansta hage.

Martin Hansson (MP) vid ett insektshotell i Hansta hage.

Miljöpartiet

Han var med och invigde parken, som egentligen faktiskt var helt klart redan vid årsskiftet. Att avspärrningarna ändå var kvar så länge hade andra orsaker.

– Det var för att man ville låta området etablera sig, helt enkelt. Att gräs, buskar och andra växter skulle få en chans att blomma, och att insekter och djurarter skulle få chans att hitta sin plats, säger han.

Kommer bullra

Där Hansta hage slutar, bort mot Akalla, tar också bygget av Förbifarten vid, ovan mark. Än är det många år kvar till trafikstart, men när det väl händer kommer det, trots att man tänkt till med olika slags bullerskydd, påverka området.

– Det är en tunnel som kommer upp precis där skogen tar vid ungefär, så det kommer inte bli en direkt spärr över mot Akalla. Däremot kommer det nog att bullra en del ändå, man kommer märka av den, det är klart det blir så, säger Martin Hansson.

Precis där parken slutar kommer Förbifarten upp ur marken.

Precis där parken slutar kommer Förbifarten upp ur marken.

Tom M Kronestedt