I september valde Järfälla kommun att säga upp alla avtal med privata företag inom hemtjänst, avlösning och ledsagning. Orsaken var att man upptäckt en rad oegentligheter och avtalsbrott som i flera fall ledde till polisanmälningar.

Avtalen med bolagen löpte ut 27 november respektive 10 december. Tiden har varit knapp för kommunen att ta över hela hemtjänsten – med 450 nya brukare.

– Det är ett stort arbete som vi gjort tillsammans. Vi har startat upp en hel projektorganisation och arbetat stenhårt mot en tidsplan, säger Anneli Lagerberg, enhetschef på Järfälla kommun.

Den stora utmaningen var att anställa de stora antalet medarbetare som behövdes. Och söktrycket var högt.

– Det är över 1000 ansökningar registrerade personer som sökt till tjänsterna och vi har intervjuat bortåt 500 personer. Det har varit ett väldigt stort arbete.

Lokalerna inte på plats

Under onsdagen var det skarpt läge när de sista avtalen löpte ut. Då hade 155 nya medarbetare anställts och fem nya hemtjänstområden upprättats. Flera anställda kommer från de privata bolagen.

Något man inte hunnit få till är lokalerna.

– Det har varit en stor utmaning. Vi har fått ha tillfälliga lokaler och det har inte varit optimalt, men nu har vi en tidsplan och medarbetarna vet att det här är under en övergångsperiod.

Hur upplever brukarna hela den här processen?

– Den samlade bilden är ändå att vi inte har fått in så många klagomål som vi trodde att vi skulle få. De som har hört av sig har vi förklarat för varför man är tvungen att byta, och det har funnits en förståelse hos många. Men det är klart att det är en sorg för många att inte få ha kvar den hemtjänstpersonal som man har haft hos sig.

Hon säger att kommunen har ringt upp alla och dessutom gjort hembesök hos många brukare för att förklara förändringen.

Har den snabba rekryteringen lett till att kraven sänkts på dem som ni anställts?

– Nej. Vi har tittat på alla parametrar som vi brukar med bakgrundskontroller och utbildning. Vi har inte kunnat anställa 155 undersköterskor men de vårdbiträden som vi har anställt har lämplig arbetslivserfarenhet. Vissa har fått provanställningar, vissa har fått fast anställning. Rekryteringsprocessen har gått till på samma sätt som om vi skulle ha anställt några istället för 155.

Anneli Lagerberg säger att de tidigare medarbetarna visat på ett stort tålamod och spelat en nyckelroll i att välkomna alla sina nya kollegor.

– Det har varit en stor kraftsamling från alla.

Jan-Eric inte orolig

Mitt i har tidigare pratat med 81-årige Jan-Eric Tedfors som kände sig orolig för hur hemtjänsten skulle fungera i framtiden. Under onsdagen träffade han den nya kommunala hemtjänsten.

– Det har fungerat bra med dem jag träffat hittills. De kom jag överens med.

Känner du dig orolig nu?

– Nej, jag vet inte om jag skulle kalla det orolig. Jag kom bra överens med de personerna som var hos mig tidigare, och det var tråkigt att bli av med dem. Men jag hoppas på det bästa.

Jan-Eric Tedfors var tidigare orolig för hur hemtjänsten skulle bli i Järfälla kommun.

Jan-Eric Tedfors var tidigare orolig för hur hemtjänsten skulle bli i Järfälla kommun.

Privat