Vid Lagaplan i Bagarmossen stannar Viveca Lindblad och Fredrik Palmén upp på väg hem. Den här dagen är det Vänsterpartiet som får deras uppmärksamhet. Varken Viveca eller Fredrik har bestämt sig för hur de ska rösta den 11 september.

– Det finns något bra i alla partier. Jag brukar passa på att se vad de olika partierna lägger fram. Jag söker information för val i kommun, region och riksdag, säger Viveca Lindblad.

Inga valstugor

Vänsterpartiet har precis som alla andra partier övergett idén om en valstuga i Hammarby-Skarpnäck. I stället har de tält med öppna sidor som de sätter upp på olika platser i stadsdelen.

– En valstuga kräver ständig bemanning och tar stora resurser. Tälten är mobila, förklarar Vänsterpartiets gruppledare Tina Kratz.

Hon får medhåll från andra partier Mitt i talar med i att valstugor slukar resurser.

Viveca Lindblad och Fredrik Palmén som Mitt i träffar på Lagaplan berättar att det skett kampanjande genom dörrknackning i deras trapphus.

– Jag var i badet. Men sedan när jag kom ut låg det en broschyr på hallmattan, berättar Fredrik.

Dörrknackning

Vilket parti som knackade på blir osagt i vårt samtal. Men flera partier satsar nu på dörrknackning i jakten på att behålla väljare, men också för att få över personer som står och väger i valet till sin sida. Här är det personliga samtalet där väljaren också kan ställa frågor viktigt uppger partierna Mitt i talar med. Få av de som öppnar smäller igen dörren.

– Partiet centralt har identifierat att det är det effektivaste sättet för oss att nå våra väljare, säger Socialdemokaternas gruppledare Monica Lövström.

De har inför denna valrörelse jobbat för att ser till att partiföreträdare kommer in i trapphusen. Detta efter tidigare problem med låsta portar. Vänsterpartiet har trappat ned aktiviteten i trapphusen, bland annat på grund av problem med låsta portar, medan Moderaterna, Liberalerna och Miljöpartiet uppger att de främst satsar på dörrknackning i radhus- och villaområden. Även Centerpartiet knackar dörr.

Jobbar med taktik

Lättillgängligheten är den främsta anledningen till satsningen i radhus- och villaområden uppger Liberalernas gruppledare André Nilsson. Men det finns också en taktisk anledning. På tomterna i dessa i villa- och radhusområden finns möjligtvis en och annan lågt hängande frukt i träden, men också fler röster som ligger närmre till hands att plocka.

– Det är bra att generellt knacka i områden där du redan är stark och Liberalerna är generellt lite starkare där folk äger sitt eget boende, oavsett om det gäller bostadsrätter eller villor, säger André Nilsson.

Även om partierna kampanjar i hela stadsdelen så finns det också områden och gator där de har lättare att vinna röster uppger flera partier som Mitt i talar med. Det handlar generellt om områden där partierna redan har en större andel av sina röster. Här kan det finnas grannar som står och väger mellan partier och som denna gång väljer ett annat parti.

Ha roligt

En och annan toppkandidat hos partierna kommer till Hammarby-Skarpnäck för besök under valrörelsen. Men nästan uteslutande bygger kampanjandet på frivilliga krafter från lokala partimedlemmar. Därför är det också viktigt att det är roligt för medlemmarna som kampanjar, menar Anna Wallgren som är Miljöpartiets lokalt kampanjansvariga.

– Då är det också större chans att fler medlemmar hänger på i valarbetet, säger hon.

Den här valrörelsen har Miljöpartiet förutom dörrknackning börjat med "hejaklackar" på cykelbanor och utanför t-banestationer. Det sker bland annat genom hejarop, applåder och plakat.

– De som går eller cyklar förbi blir jätteglada. Men det är också ett sätt att föra ut vårt politiska budskap. Idén kommer från Oslo där de gröna gått fram starkt genom att jobba så här.