Tanken var att den sydliga entrén skulle börja byggas 2023 och stå klar 2025, men upphandlingen fördröjdes och avbröts helt för ett år sedan. Detta på grund av omvärlds- och marknadsläget, som hade gjort att kostnaderna ökat kraftigt.
Trafikverket som samverkar i projektet med Sollentuna kommun, Seom och Region Stockholms trafikförvaltning gick senare ut med en ny upphandling – och nu är ett kontrakt undertecknat med Nyab AB.
– Det känns bra. Nu startar planering tillsammans med entreprenören så att vi kan börja bygga i vår. Byggarbetet kommer att pågå under cirka två år och vi planerar att öppna den nya stationen sommaren 2027, säger Arne Nilsson, projektledare på Trafikverket.
Trafikavstängningar
Trafikverket ansvarar för att anlägga stationsentrén och rampen upp till den befintliga plattformen vid Häggviks station.
Samtidigt bygger Sollentuna kommun anslutande gång- och cykelväg, både på västra och östra sidan om spåren, och utför markarbeten under järnvägsbroarna.
Den norra entrén och norra delen av stationen kommer att fungera som vanligt under hela byggperioden. Däremot blir det en del planerade trafikavstängningar under sommaren i år. Trafikverket lovar att återkomma med mer detaljer kring dessa då de närmar sig.
"Mycket glädjande"
Den nya stationsentrén förstärker möjligheterna att resa kollektivt då perrongen kommer att kunna nås även från söder. På så vis blir stationen tillgängligare för boende i Skälby och Södra Häggvik.
– Det är mycket glädjande att bygget av stationsentrén nu kommer igång. När den står klar kommer den att stärka områdets kommunikationsläge och bidra till stadsutvecklingen i Södra Häggvik, säger Britt-Inger Kajnäs (M), ordförande i kommunstyrelsens mark- och exploateringsutskott.
Inom Södra Häggvik utvecklas just nu en ny stadsdel i det som länge varit ett utpräglat handels- och verksamhetsområde. Området ska kopplas ihop med Tureberg och verksamheter ska flyttas ut. En del handel kommer att bestå, men de ska kompletteras med ytterligare service och framför allt nya bostäder.