Pålskog. Hundratals betongpålar hamras ner i marken för att bära det första bostadskvarteret i Bromstensstaden, kvarteret Gunhild. Foto: Stefan Källstigen

Nu byggs de första kåkarna i Bromstensstaden

Nu är spaden i marken i Bromstens gamla industriområde. Här ska så småningom 2 500 bostäder bilda den nya Bromstensstaden. Först ut i projektet är kvarteret Gunhild. Men vissa farhågor kring buller och störd nattsömn finns.

  • Publicerad 07:00, 20 nov 2021

Störd nattsömn och höga bullernivåer kan vara stressande för hjärnan.

”Pålskog”, kallar Jon Semb-Josefson det.

Mitt i räknar till fler än hundra betongpålar.

Jon Semb-Josefson, regionchef på byggbolaget JM, säger att de måste påla ner till berggrunden för att kunna bygga på den här platsen, i det som tidigare varit ett industriområde, det första bostadskvarteret i Bromstensstaden, kvarteret Gunhild.

Berggrunden ligger på varierande djup, ända ned till 20 meter under ett lerlager.

Sedan tidigare har ett tre meter tjockt lager stenkross lagts ovanpå lerjorden som tillsammans med pålarna ska ge en stabil grund att bygga flerbostadshus på, enligt Semb-Josefson.

Granne med järnväg

Knappt ett stenkast bort finns järnvägsspår, där pendeltåg och övrig tågtrafik går.

Mats Wilhelmsson, professor i fastighetsekonomi på KTH, har undersökt fastighetspriser och flyttmönster nära vägtrafik.

– Där ser man en tydlig effekt att villapriser och bostadsrättspriser är 10 till 20 procent lägre jämfört med bostäder i ostört läge.

Även flyttmönster skiljer sig.

– Min studie av bostäder vid Bergslagsvägen visade att bostäderna omsattes oftare.

Wilhelmsson säger att bostäder som byggs vid järnvägar är anpassade, exempelvis att sovrum inte vetter mot spåren, fönsterkvalitén är en annan än i "vanliga" hus.

Skulle inte köpa

Men Wilhelmsson skulle inte köpa bostad nära en järnväg.

– Bostaden blir billigare, man bli kompenserad för det. Men jag tror att i längden blir det störande. Störd nattsömn och höga bullernivåer kan vara stressande för hjärnan.

Både Jon Semb-Josefson på JM och Linda Leppänen, bostadsutvecklingschef på Ikano bostad, som också bygger bostäder i Gunhild, intygar att ett planerat bullerplank och fönstren som installeras i husen kommer att ge en bra boendemiljö.

Enligt Semb-Josefson finns efterfrågan på lägenheterna, blandat bostadsrätter, ägar- och hyreslägenheter. Hälften av bostadsrätterna och ägarlägenheterna har bokats, enligt honom.

Enligt Carina Bossi, projektledare på JM, har en del köpt två ägarlägenheter, med syftet att ena lägenheten ska gå till barnen.

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M), skulle ha närvarat vid första spadtaget, men fick problem under transporten till Bromsten varför tiden inte räckte till, hälsar borgarrådet i ett mejl.

Inflyttning sker 2023.

Kvarteret Gunhild får 376 lägenheter

Bromstensstaden: Ikano bygger 159 hyresrätter, JM 157 bostadsrätter/60 ägarlägenheter.

Ägarlägenheterna kostar 55 000 kr/kvm, bostadsrätterna 45 000 kr/kvm.

Ägarlägenheterna har hittills köpts av personer från hela Stockholm, bostadsrätterna främst av lokalinvånare.

Ägarlägenheter kan till skillnad från bostadsrätter fritt överlåtas, pantsättas, och hyras ut.

Källa: JM, Stockholms stad

Visa merVisa mindre

Bullerutredningen

Miljöförvaltningens buller- och vibrationsutredning 2016 visar att sättet att bygga kvarteret Gunhild på och planlösningen av lägenheterna gör att bostäderna får "god ljudkvalitet".

Grundläggningen till fast botten gör att vibrationerna i lägenheterna från tågtrafiken hamnar på "acceptabla nivåer".

De flesta lägenheterna får en bullerskyddad sida för minst hälften av bostadsrummen.

Fem procent av lägenheterna behöver inglasad balkong för att skydda mot tågbuller.

Visa merVisa mindre