Som Mitt i Skärholmen tidigare berättat är 70- och 50-skyltarna på väg bort i Stockholm. I stället ska 60-, 40- och 30-gränser gälla. Den 8 november började hastighetsskyltarna i Skärholmen, Sätra, Bredäng och Vårberg att bytas ut.

Ändringarna görs för att öka trafiksäkerheten, betonar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

– 50 kilometer i timmen är en för hög gräns i ett tätbebyggt område. Risken för att någon ska dö vid en krock är hög. Blir man påkörd i 30-fart är risken för att dö betydligt mindre och dessutom minskar risken för att det ska bli någon krock alls. Föräldrar i Skärholmen ska inte behöva dra sig för att låta barnen gå eller cykla till skolan, säger han.

40 blir vanligast

I Skärholmen blir det 30-gräns vid framförallt förskolor och skolor. Vanligast är att hastigheten sänks från 50 till 40 kilometer i timmen.

– Grundregeln är att det ska finnas någon typ av cykelbana för att gränsen ska vara 40, eftersom olycksrisken är högre än vid 30-gräns. Riktigt överallt har vi dock inte kunnat genomföra det, säger Daniel Helldén.

Högre hastighet än nu

Men det finns även sträckor där det i stället blir tillåtet att köra fortare. Orsakerna till höjningarna är flera, bland annat att vägarna saknar kontakt med bebyggelse, att gångbanor ligger vid sidan om vägen och att acceptansen för den befintliga hastigheten har varit låg. 60 blir till exempel ny fartgräns på Skärholmsvägen som idag har både 70 och 50 gräns.