Mitt i Järva har bara under den senaste dryga månaden rapporterat om tre föreningar som sagt sig bedriva läxhjälp i Järva och som fått statsbidrag och sedermera återbetalningskrav från Skolverket för 2022, då de misstänks ha fuskat till sig pengarna.

För bara någon dag sedan kom ytterligare ett återkrav på en av föreningarna för 2023, på 59 000 kronor.

Sammanlagt för de tre föreningarna rör det sig om en summa på ungefär 1,3 miljoner, och Skolverket misstänker att det i vissa av fallen inte bedrivits läxhjälp alls.

Det är just sådana bedrägerier som myndigheten ville eliminera risken för när man föreslog justeringar i förordningen som som sätter ramarna för bidragen.

– Det är en förändring som behöver göras, tyvärr, på något sätt. Det är flera organisationer som medvetet fuskat och fått ut väldigt mycket pengar på fel premisser. Någonstans är det ett systemfel att det här kan ske, trots att vi i vår myndighetsutövning gjort en hel del förändringar och höjt kraven, säger Sofie Lundkvist, enhetschef på Skolverket.

Kan öka kvaliteten

Just nu väntar man fortfarande på att regeringen ska besluta om förordningen, vilket de med största sannolikhet kommer göra inom de närmsta veckorna.

– Förhoppningsvis var 2023 sista året bidragen fördelades utifrån nuvarande principer. Det har varit alldeles för höga risker att pengarna hamnar fel, säger Sofie Lundkvist.

Föreningar har uttryckt oro för att inte få bidrag och kunna bedriva läxhjälpen längre. Kommer det här kunna drabba dem negativt?

– Vi förstår att många är oroliga, men jag tror personligen inte att den här tröskelhöjningen för att få bidrag kommer drabba de organisationer som faktiskt bedriver bra läxhjälp, jag tror snarare att de kommer kunna hitta ett nära samarbete med huvudmännen.

Sofie Lundkvist understryker att det är viktigt att ha i åtanke att statsbidraget till läxhjälp bara är en liten del av finansieringen för olika verksamheter, och att många får bidrag från annat håll, exempelvis via stiftelser.

Kommer skolorna klara av uppdraget?

– Skolorna har redan i dag uppdraget att själva organisera läxhjälp – det som tillkommer är om de önskar ett samarbete med en ideell organisation om nu förordningen justeras som tänkt, säger Sofie Lundkvist.