– Jag tror aldrig min 9-åring fattade allvaret. Någonstans kanske han visste att det kostade pengar, men det gick nog för lätt, av bara farten, säger en pappa i Österåker.

I somras upptäckte att han att hans son gjort flera hundra småköp av virtuell valuta i dataspelet Pokémon Go – för totalt 17 000 kronor.

Men när han klagade på Apple och begärde pengarna tillbaka eftersom hans son är minderårig blev det tvärnej.

Detsamma hände en pappa i Vaxholm vars minderårige son använt pappans iPhone och iPad som var kopplade till dennes betalkort.

”Han laddade ner spel och gjorde därefter upprepade köp i apparna utan mitt samtycke. Totalt genomfördes omkring 120 köp under kort tid, ca 12 300 kr.” skriver pappan.

Även här vägrade Apple betala tillbaka.

De är inte ensamma om att ha råkat ut för detta.

Många fler anmälningar

De senaste tre åren har föräldrar runt om i landet riktat återbetalningskrav på totalt minst 1,4 miljoner kronor mot spel- och techjättar efter att deras barn köpt digital valuta i olika populära onlinespel.

Det visar en sammanställning av anmälningar till ARN som nyhetsbyrån Siren gjort.

Totalt handlar det om över 100 anmälningar från drabbade föräldrar.

I typfallet handlar det om barn i 5-10 årsåldern som på olika sätt har lyckats köpa digital spelvaluta i spel som Roblox, Brawl Stars och Stumble Guys.

Allmänna reklamationsnämnden prövar tvister mellan konsumenter och företag.

Allmänna reklamationsnämnden prövar tvister mellan konsumenter och företag.

Mostphotos

I majoriteten av de anmälda ärendena är Apple motpart eftersom de tillhandahållit spelapparna på sin enheter.

– Vi jobbar intensivt med att följa upp marknadsföring som riktas till barn och är väldigt medvetna om problematiken, säger Johan Ohlsson, enhetschef på Konsumentverket, till Siren och påpekar att ansvaret för marknadsföringen alltid ligger alltid hos företagen.

– Barn är särskilt sårbara för marknadsföringen i den digitala världen.

Många småköp

I både Österåker och fallet i Vaxholm valde Apple till slut att backa, men inte förrän föräldrarna var för sig först anmält det inträffade till Allmänna reklamationsnämnden.

Från att inte fått haft någon personlig kontakt med företaget blev pappan i Österåker då uppringd av Apple.

I Vaxholmsfallet fick familjen tillbaka hela summan, medan pappan i Österåker fick tillbaka cirka 15 000 av de 17 000 kronor sonen satt sprätt på.

– Det rörde sig om enormt många småköp – allt från sex kronor och uppåt, berättar han för Mitt i.

– Det är därför man inte upptäcker det. Och så var det under semestertid också. När man anmäler till Apple måste man dessutom anmäla varje enskilt köp. Det är en rätt stor process.

Någon förklaring till varför Apple ändrat sig fick han inte.

– Nej bara att de beslutat att återbetala. Jag frågade inte så mycket då utan var bara glad och nöjd med beslutet, berättar han. 

Mitt i söker Apple.