Den bullrande helikoptertrafiken till och från Nya Karolinska är ett gissel i planeringen av de 1 200 bostäder som Solna vill bygga i en första etapp i projektet Norra Hagastaden.

För tre år sedan beviljades NKS en utökning av antal in- och utflygningar.

En ökning som Solna ansåg "helt ignorerat" bostadsplanerna.

Bullret från luften bedömdes överskrida den maximala ljudnivån för ett stort antal lägenheter i de planerade kvarteren, även på natten.

På grund av intressekonflikten gav länsstyrelsen inte ett permanent utökat flygtillstånd utan bara ett tillfälligt.

Möta säkerhetsläget

Inför att tillståndet löper ut siste december 2025 hade Solna stad hoppats på en minskning av helikoptertrafiken. Det skulle i sin tur få ned bullret i området inför byggstart.

I stället har NKS nu ansökt om en permanent utökning från och med 2026.

Det förändrade säkerhetsläget och Sveriges medlemskap i Nato har ökat behovet av en stärkt luftburen beredskap, enligt ansökan.

Solna, som fått tycka till om ansökan, ger avslag på remissen.

– Regionen behöver ta höjd för omvärldsförändringar, absolut. Men då måste man också göra en gedigen utredning om hur man ska klara av det och samtidigt respektera bullernivåer som inte skadar närboendes hälsa, säger miljö- och hälsoskyddsnämndens ordförande Martin Marmgren (MP).

Fokusera på akut vård

Marmgren betonar att det inte handlar om att vilja begränsa sjukvården.

– En helikopter som behöver åka akut till sjukhus ska självklart göra det. Det vi säger är att man ska fokusera på nödvändig trafik och att man behöver minska antalet passningar utan patient till och från sjukhuset. Som när helikoptrarna landar för tankning eller lunch. Det anser vi inte att regionen utrett tillräckligt.

"Vi har ett ansvar för att hålla nere bullernivåerna för Solnaborna", säger miljö- och hälsoskyddsnämndens ordförande Martin Marmgren (MP).

"Vi har ett ansvar för att hålla nere bullernivåerna för Solnaborna", säger miljö- och hälsoskyddsnämndens ordförande Martin Marmgren (MP).

Pressbild

Som exempel har det diskuterats lösningar där baser i Ullna och ovanpå Danderyds sjukhus skulle kunna minska flygandet över Solna.

– Det har man inte ens återkommit med, säger Martin Marmgren.

I andra hand anser Solna stad att ett utökat tillstånd ska vara tillfälligt, inte permanent.

Vad gäller de nya kvarteren har Solna idéer om ljuddämpande teknik som tjocka fasader, specialfönster och pergolas i utemiljön, men hur ett utökat tillstånd enligt NKS nu aktuella ansökan påverkar exploateringen av Norra Hagastaden är oklart.

Tystare helikoptrar på inköp

Petra Michelsen, hållbarhetschef på stab juridik på Karolinska universitetssjukhus, framför mejlledes regionens svar på Mitt i:s frågor.

I svaret betonas Karolinska som nationell resurs, viktig för hela landets beredskap.

Ansökan till trots räknar regionen med att kunna minska helikopterbullret vid sjukhuset. Som exempel har man upphandlat tystare helikoptrar, skriver Michelsen.

Det som kallas "framskjuten beredskap", som innebär att en helikopter hålls tillgänglig på Karolinska Solna, ska framgent spridas ut till även de andra akutsjukhusen, är planen, ett arbete som kan införas successivt från 2026. Under nästa år planeras även beslut tas om en ytterligare helikopterplatta vid Södersjukhuset.

"Den förstärkta infrastrukturen förväntas innebära en rejäl minskning av flygrörelser utan patient till Karolinska i Solna", skriver Petra Michelsen.