I slutet av gatan på Klingsporsväg bor Nasim och Amir Bahary, som fått tomten översvämmad flera gånger. Under onsdagen väcktes de på morgonen av ännu en ny läcka.
– Vårt hus befinner sig i en dal, så det samlas liksom hos oss, berättar Nasim Bahary.
Snabbt ringde de Roslagsvatten, som kort därpå hade tekniker på plats som kunde dränera bort vattnet. Men grannarna var utan vatten från åtta på morgonen till sex på kvällen.
Nasim Bahary har drabbats hårt av de trasiga rören och vill att de lagas ordentligt.
Privat
Hänt flera gånger
Upprepade gånger de senaste åren har rören längs gatan sprungit läck. Onsdagens läcka kommer bara någon månad efter förra lagningen. Nasim och Amir som nyligen renoverat sin garageuppfart är nu oroliga för nya skador.
– Jag var stolt över den nya uppfarten, men den fick vi ha i ungefär fyra veckor. Man går runt och runt och det känns som att man inte har någon makt över det, säger Nasim Bahary.
Det var hösten år 2020 som första läckan inträffade, då blev det bara lindriga skador som familjen Bahary inte valde att anmäla.
– Man såg lite skada på kanten av uppfarten, men då orkade jag inte anmäla något, säger Nasim Bahary.
Flera gånger under de senaste åren har paret fått vatten på tomten, i juni var det som värst.
Nasim Bahary
Allt var förstört
I juni var det dags igen, då inträffade den största läckan hittills, där de fick vatten hela vägen upp till huset och garaget.
– När de stängde av vattnet kunde det dränera men allt var förstört och uppgrävt. Vi var utan vatten i elva-tolv timmar. Det var verkligen förödelse, det var geggigt hela sommaren.
Efter första lagningen av rören kom Roslagsvatten tillbaka för att fylla hålet, då sprack röret ytterligare en gång.
– Det var kaos väldigt länge, jag kunde knappt ladda eller köra iväg med bilen. Jag vet inte hur de lagar det riktigt, men det håller liksom inte, säger Nasim Bahary.
I juni fick brandmän gräva upp parets tomt för att dränera vattnet.
Nasim Bahary
“Det håller inte”
Läckorna har skett så tätt inpå varandra att Nasim ännu inte hunnit skicka kvittona till Roslagsvatten, eftersom att hon vill ersättas för skadorna.
– Försäkringen täcker upp till 200 000 kronor, men det räcker inte. Det har varit värst mentalt. Min man fick vara hemma från jobbet flera dagar, så honom har det kostat mycket men det kan man inte riktigt redovisa.
En arbetsledare från Roslagsvatten har sagt till familjen att nya rör kommer nästa år, men Nasim tror att risken finns för fler läckage.
– Under tiden kan det bli nya läckor var och varannan vecka. Jag vill att de en gång för alla lagar rören så att vi slipper det här, säger Nasim Bahary.
Håkan Filipsson, Kommunikationschef på Roslagsvatten.
Olof Holdar
Roslagsvatten menar att problemet beror på en "underhållsskuld" och att de senaste läckagen gjort att problemen i Bällsta prioriterats upp.
– Det här är gamla ledningar och ett gammalt problem som vi nu tar tag i. Det är olyckligt att läckorna inträffar precis nu. Vi har gjort ett arbete med att se över ledningarna och har en plan för underhållsarbete våren 2026, säger Håkan Filipsson, kommunikationschef på Roslagsvatten.
Om skadorna på tomterna i området säger han:
– Jag kan bara beklaga.