JUST NU: Nacka stoppar Kyrkviksparken: ”Slösat med skattepengar”

Mötesplats Nacka beräknades 2016 kosta mellan 2 och 2,3 miljarder kronor. 2019 pausade kommunen projektet. Då hade kostnaderna stigit till 3,5 miljarder i 2018 års penningvärde. Nu beräknar kommunen kostnaden till 8,5 miljarder kronor. Därför föreslår Alliansen att projektet stoppas.

– Det är tråkigt men nödvändigt. Kostnaderna beräknas nu till 8,5 miljarder och det kanske blir ännu dyrare. Vi är inte beredda att skuldsätta en hel generation Nackabor, säger Mats Gerdau.

Förra året skrev kommunen kontrakt med Skanska som skulle få bygga sex av sju kvarter i Mötesplats Nacka. 

Vision från september 2023 över hur Mötesplats Nacka med bostäder, arbetsplatser, hotell och park skulle se ut när Värmdöleden däckades över.

Vision från september 2023 över hur Mötesplats Nacka med bostäder, arbetsplatser, hotell och park skulle se ut när Värmdöleden däckades över.

Ilustration: Amanda Wahlén, fritt efter original av Mandaworks

Färre bostäder

Parterna var överens om att allt – överdäckning, bussterminal och 90 000 kvadratmeter bostäder, kontor, lokaler, hotell och verksamheter – skulle vara klart 2045. Enligt kommunens tidigare beräkningar skulle försäljningen av byggrätter och stadsmiljöbidrag ge intäkter på uppåt 1,2 miljarder kronor. Nu faller uppgörelsen med Skanska.

– Det blir något färre bostäder men vi kommer ändå att få plats med väldigt många nya bostäder. Det är väldigt viktigt att vi gör ett omtag och forsätter som planerat när det blir för kostsamt och tar för lång tid. Även om överdäckningen hade varit klar 2035 så hade ju hotell och nya arbetsplatser behövts byggas och gett trafikstörningar i fem, tio år till, säger Mats Gerdau.

Kommunalråden Karin Teljstedt (KD), Mats Gerdau (M), Gunilla Grudevall-Steen (L) och Johan Krogh (C) vill stoppa överdäckningen av Värmdöleden.

Kommunalråden Karin Teljstedt (KD), Mats Gerdau (M), Gunilla Grudevall-Steen (L) och Johan Krogh (C) vill stoppa överdäckningen av Värmdöleden.

Johan Kristensen

”Odenplanlösning”

Eftersom planen på bussterminalen skrotas måste kommunen hitta en annan lösning som kan vara klar till tunnelbaneinvigningen 2030. Tolv olika alternativ har granskats. Nu ska kommunen komma överens med Region Stockholms trafikförvaltning och Trafikverket om bästa vägen framåt.

– Det blir ingen bussterminal och vi flyttar inte motorvägen. Nu får vi hitta mer av en Odenplanlösning där bussarna kan ha en bytespunkt i vägnätet på Vikdalsvägen och möjligen Skönviksvägen utanför tunnelbaneutgångarna, säger Mats Gerdau.

”Urusla affärer”

Oppositionsrådet Johanna Kvist (S) är upprörd.

– Moderaternas urusla affärer som att sälja kommunens välfärdsfastigheter och mark samtidigt som man sänkt skatten verkar ha lett till att vi inte har råd att genomföra den här viktiga kollektivtrafikknutpunkten. 

Hon hoppas att överdäckningen kan bli av längre fram.

– För oss är det grundläggande att få till en bra lösning där bussarna ligger nära tunnelbanan och att det inte omöjliggör för en överdäckning i framtiden. 

”Det här visar på Moderaternas totala oförmåga att leda kommunen in i framtiden när de inte har kunnat planera för och genomföra en bra helhetslösning för kollektivtrafiken”, säger oppositionsrådet Johanna Kvist (S).

”Det här visar på Moderaternas totala oförmåga att leda kommunen in i framtiden när de inte har kunnat planera för och genomföra en bra helhetslösning för kollektivtrafiken”, säger oppositionsrådet Johanna Kvist (S).

Eira Desax

Vill se haverikommission

”Projektet har från början till slut varit ett fantasiprojekt, där kostnaderna som presenterats varit kraftigt underdrivna”, skriver Nackalistan i ett pressmeddelande.

– Vi vill nu se en haverikommission som går till botten med hur det här kunnat ske. Nacka kommun behöver ett nytt styre som kan slutföra stadsbygget utan att kommunens skattebetalare får betala notan, säger oppositionsrådet Mikael Carlsson (NL).

Nackalistans oppositionsråd Mikael Carlsson.

Nackalistans oppositionsråd Mikael Carlsson.

Liza Simonsson

Nyligen stoppade Nacka även upphöjningen av Saltsjöbanan i Sickla där kostnaderna hade skenat från 280 miljoner kronor till 1,2 miljarder kronor.

– Vi Moderater har visioner men ändras förutsättningarna måste vi också ändra oss, säger Mats Gerdau.

Förslaget att stoppa Mötesplats Nacka tas upp av kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott den 21 maj.

– Jag hoppas att alla partier kan enas om att det här är den mest framkomliga vägen, säger Mats Gerdau.