För första gången på länge hörs det välbekanta ljudet av rullväskor mot asfalt.

Orange skyltar leder en rännil av resenärer från parkeringen genom ett garage.

https://www.mitti.se/nyheter/nodigsituation-pa-sas-flygplan/repuge!BOX@JDPJVXIwwZInZiACA/

Arlanda byggs om och det går inte längre att köra ända till entrén vid terminal 5 för att hämta och lämna av.

Alla som går in uppmanas att ta på munskydd.

Daniel Conde, 26, är på väg hem till Argentina efter att ha tillbringat ett och ett halvt år i Sverige.

– Men först blir det semester i Madrid. Jag kom hit på ett arbetsvisum och har jobbat på restaurang här. Jag har inte flugit sedan jag kom hit.

Trots restriktionerna har han stortrivts.

– Att vara i Sverige har varit underbart. Det har gått att leva ganska normalt. Restaurangen överlevde med statligt stöd.

– Förr i tiden var min titel terminalvärd. Nu har det ändrats till Airport Officer, men jobbet är detsamma, säger Ken.

Han svarar på frågor och lotsar människor rätt.

När flygandet störtdök blev han korttidspermitterad. Då fick han tid att skriva på en bok om sitt yrkesliv.

– Gissa vilken fråga som är vanligast? Det är ”jobbar du här?”. På riktigt, skrattar Ken och pekar på sin ljusblå väst med ett stor informations-i tryckt på ryggen.

Visst är det folk i terminalen, men långt ifrån så många som annars vid den här tiden på året.

Flygtrafiken på Arlanda var i maj 88 procent lägre än i maj 2019.

Charterresenärerna är färre och enligt flygplatspersonalen mer stingsliga än vanligt. Terminalens restauranger, kaféer, butiker och växlingskontor är ännu igenbommade.

Swedavia, som driver flygplatsen, meddelar att de öppnas igen ”i takt med att resenärerna återkommer”.

Arbetena med att bygga om terminalen ska vara klara 2023.

https://www.mitti.se/nyheter/nodigsituation-pa-sas-flygplan/repuge!BOX@JDPJVXIwwZInZiACA/