Stockholm
Beskedet kommer i kväll under en debatt mellan Christofer Fjellner (M) och Emilia Bjuggren (S), som modereras av Mitt i:s reporter Victor Malmcrona.
Fjellner svarar nej på frågan om han kan tänka sig att styra med Miljöpartiet om de vinner valet.
– Alla andra möjliga styren än S, V och MP är betydligt bättre. Men vi pratade om trafikpolitik förut och det är inget drömläge att styra med Miljöpartiet, säger Cristofer Fjellner.
Miljöpartiets Lars Strömgren kommenterar läget.
– Miljöpartiet går till val på att fortsätta styra Stockholm mot en roligare stad med lägre klimatutsläpp. Moderaterna verkar gå till val på fyra år till i opposition. Jag tror att det är ett välkommet besked för många stockholmare.
Samtidigt stänger Fjellner (M) dörren för att styra med Sverigedemokraterna.
"En omöjlig ekvation"
– Jag är beredd att ta ansvar i minoritetsstyre och förhandla med alla, säger han.
Moderaterna styrde med Miljöpartiet 2018-2022, tillsammans med C, L och KD.
Det nya beskedet är orealistiskt, menar Emilia Bjuggren.
– Det här är ett skifte och det är förvånande. Det är en omöjlig ekvation, säger hon.