Stockholms stad vill införa en miljözon i delar av city för att minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. Planen har godkänts av både Förvaltningsrätten och EU-kommissionen – men stoppades av Länsstyrelsen. Nu överklagar staden beslutet till Transportstyrelsen.
– Många som cyklar och promenerar i city är besvikna över att miljözonen dröjer. Stora delar av näringslivet har dessutom lagt om sin logistik eller rustat med helt nya fordon. Stockholm är fullt av människor som längtar efter en grönare stad. Den här striden tar vi tillsammans med dem, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Kan börja gälla i vinter
Transportstyrelsen kan antingen godkänna miljözonen eller skicka tillbaka ärendet till Länsstyrelsen. Ett beslut väntas tidigast om några månader, vilket innebär att miljözonen kan börja gälla tidigast i vinter.
– Så fort vi får grönt ljus för att öppna miljözonen kommer vi att meddela ett nytt startdatum. Målet är fortfarande att införa miljözon klass 3 så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren.
KD: "Gör om, gör rätt"
Nike Örbrink, gruppledare för Kristdemokraterna, säger att Länsstyrelsen stoppade miljözonen på grund av att styret så förhastat och utan konsekvensanalys försökt forcera igenom införandet.
– Istället för att lyssna in stockholmarna och utreda de negativa konsekvenserna zonen får på näringsliv så fortsätter man helt nonchalant att forcera igenom samma underkända politik genom att överklaga det hela. Gör om, gör rätt, säger hon.