Tusen nya parkeringsplatser i innerstaden, och bibehållen avgift för boendeparkering. Det kräver Moderaterna i Stockholm, vilket Mitt i rapporterade om.

Utspelet blottar en skiljelinje mellan två partier som under förra mandatperioden kompromissade om en gemensam trafikpolitik.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) menar att den avgiftshöjning av boendeparkeringen som beslutades i höstas är nödvändig.

– Vi höjer för att skapa fler lediga platser. Även om man skulle öka utbudet av parkeringsplatser behöver man ha en fungerande prissättning, annars uppstår samma problem igen.

Avgifterna för boendeparkering i innerstan höjs. Enkäter på stan.

Avgifterna för boendeparkering i innerstan höjs. Enkäter på stan.

Victor Malmcrona

Ett förhållandevis lågt pris på gatuparkering minskar dessutom incitamenten att parkera i garage där det är tillåtet att ta ut marknadspris, menar han.

Lars Strömgren är dessutom tveksam till att anlägga tusen nya parkeringsplatser i innerstan.

– Det är lättare sagt än gjort. Det finns flera situationer där det är olämpligt med vinkelparkering, och det är inte så att det finns outnyttjad mark i stan.

Moderaterna menar att det går att nå miljömålen även om det byggs tusen nya parkeringar?

– De finns flera miljömässiga fördelar med att ha färre parkeringar på gatan. Om vi kan påverka dem som har möjlighet att välja andra färdmedel än bilen bidrar det väldigt tydligt till våra miljömål. Färre parkerade bilar bidrar också till bättre framkomlighet för bussarna, det gör kollektivtrafiken mer attraktiv.

Hur ser du på kritiken om att ni gör en stor, ackumelerad höjning under en kärv period?

– Jag förstår att det är ett tufft läge för många, det är märkbart just eftersom man inte höjt på så många år. För den som inte använder bilen så ofta finns det andra möjligheter, som att parkera i garage utanför innerstan eller använda en bilpool.