Den 1 februari höjs boendeparkering i Stockholms innerstad med 500 kronor till 1 600 kronor i månaden.

Beslutet, som togs i höstas, motiverades med att avgiften inte hade höjts på länge, och att man behövde höja den för att reglera balansen mellan utbud och efterfrågan.

– Precis som med trängselskatten kan ekonomiska styrmedel ändra vårt beteende, sa trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till Mitt i vid tidpunkten.

Satsar 70 miljoner

Höjningen har väckt starka känslor, inte bara bland Stockholms bilister. Nu kräver Moderaterna i Stockholm att höjningen dras tillbaka.

– Det här görs med osedvanligt dålig tajming, om det är någon gång Stockholmarna behöver vända på slantarna så är det nu. Dessutom sker det samtidigt som regionen slår undan benen för de som åker buss i innerstan, säger oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M).

Moderaterna har avsatt 70 miljoner kronor i sin skuggbudget för att kompensera för de ökade intäkter som den höjda boendeparkeringen skulle ge till stadens kassa.

Partiet har också lanserat ett förslag för att anlägga 1 000 nya parkeringsplatser i Stockholms innerstad.

– Att höja avgiften skapar inte fler lediga parkeringar. Den som har bil innerstaden har det för att få livspusslet att gå ihop, inte för att det är roligt att flytta bilen en gång i veckan. De kommer att fortsätta ha bil för att de måste det.

Vill ersätta förlorade platser

De 1 000 nya p-platserna kan enkelt anläggas på två sätt, menar Moderaterna.

Dels genom att man ersätter fickparkering med vinkelparkering, så kallad snedparkering, dels genom att bredda trottoarerna vid övergångsställen så att även den tio meter långa sträckan innan kan användas till parkering.

– Det finns 1 200 kvarter i innerstan, om man skapar en ny parkeringsplats i varje kvarter kommer man snabbt upp i 1 000 nya platser.

Klarar staden sina egna miljömål om man bygger 1 000 nya p-platser?

– En förutsättning för att nå målen är att bilarna går på el, det är lösningen, inte att förstöra för alla bilister.

Parkeringsplatser har försvunnit i Stockholm under flera mandatperioder, varför lägger ni fram det här förslaget nu, i opposition?

– Vi har dragit en tydlig slutsats av de år som gått, och det är att vi måste bli bättre på att kompensera för de p-platser som har gått förlorade. Där kan staden bli bättre.