Härom veckan återinvigdes Östermalmstorg efter tio års byggstök. En av beståndsdelarna i den nya gestaltningen är konstverket Vindspår.

– Jag ser det som en apparat som gör det osynliga synligt. Ljuset, vinden och vattendropparna som annars passerar obemärkt, uppgav konstnären Akane Moriyama i samband med invigningen.

Nu riktar Moderaterna i Stockholm stark kritik mot verket. Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) menar att utformningen inte ligger i linje med den medborgardialog som genomfördes inför upprustningen av torget.

– Det är uppenbart från första stund att det inte passar in i området. Det är vansinnigt fult.

Ska du som politiker ha åsikter om det?

– Politiker ska inte direkt styra innehållet, men har ansvar för att man har en rimlig process. I det här fallet har beställaren misslyckats med att sätta upp rimliga ramar.

Vad vill du se i stället?

– I den mån det ska vara ett konstverk där bör det vara något mindre som passar på en så här anrik plats. Det vore lämpligt med något mer klassiskt.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd för Moderaterna.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd för Moderaterna.

Pekka Pääkkö/Arkivbild

Dennis Wedin menar att staden bör sälja konstverket, precis som man gjorde med den tillfälliga saluhallen.

– Det är ett direkt vallöfte, det är bara att ta fram borren. Det viktigaste är att det försvinner från torget, men med tanke på att det kostade en halv miljon kronor är det motiverat att se över en försäljning för att få in pengar till skattebetalarna.

Det andra offentliga konstverket på torget, Willy Gordons Möte, väcker starka känslor hos många. Passar det bättre in?

– Konst ska röra upp känslor och åsikter, men det är viktigt att offentlig konst bidrar till att förbättra stadsmiljön i ett område. I och med att Möte har funnits på torget så länge har det blivit en del av torget. Jag är mer intresserad av att diskutera det vi tillför nu.

Kängan: "Populism"

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), menar dock att Moderaterna går för långt.

– Att konst under olika tidsperioder kan uppröra och locka till samtal är inget nytt. Men jag tycker att Dennis Wedin går över gränsen till populism i det här utspelet.

Lars Strömgren säger att offentliga konstverk väljs ut av Stockholm konst, som bland annat sköter om stadens konsthall Liljevalchs.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Angie Gray/Arkivbild

– Det är en opolitisk urvalsprocess. Jag har läst konstvetenskap i Berlin, men som politiker skulle jag aldrig få för mig att gå in på det sättet och säga att ett offentligt konstverk är dåligt eller fult.

Tjänar på debatt

Verket har finansierats av den så kallade enprocentsregeln, som innebär att man i Stockholm sedan 1963 har avsatt en procent av budgeten vid nyproduktion till konstnärlig utsmyckning.

– Den har gett oss många uppskattade offentliga konstverk, och jag tror att den har ett brett stöd bland stockholmarna.

I slutändan kan kritiken ändå ha en positiv effekt, menar Lars Strömgren.

– Jag tror att konsten har att tjäna på att den debatteras, och jag välkomnar ett samtal om vad konsten ska betyda i det offentliga rummet. Själv menar jag att det behövs både gammalt och nytt för att staden ska utvecklas.