För några år sedan renoverades kvarteret Linjalen, som ligger ett stenkast från Rosenlundsparken. I slutet av 2020 var upprustningen klar.

Garaget hade då fått ett lyft, studentbostäder och en ny Ica-butik hade byggts och ingångar till kvarteret hade gjorts tydligare. Prislappen landade på ungefär 200 miljoner kronor.

Men för hyresgästerna innebar det även två år av buller och störningar. De som berörts drev därför, genom Hyresgästföreningen, förhandlingar med hyresvärden Stockholmshem om ersättning.

Efter mycket om och men står det nu klart att boende i 241 av de ungefär 500 lägenheterna kompenseras ekonomiskt.

– Det är ett erkännande om att det funnits bullerstörningar och att vi haft rätt till ersättning. Det visar att det ger resultat att kämpa, säger Staffan Ågren som bor i kvarteret och sitter i styrelsen för den lokala hyresgästföreningen.

https://www.mitti.se/nyheter/domen-ny-stor-ica-far-byggas-pa-soder/reprdf!qj07IxTpzg6F9ajOLfOxQ/

Får olika mycket

Den totala summan uppgår till 2 510 000 kronor. De delas ut beroende på var lägenheten ligger, hur stor den är och hur mycket störningar det varit just där.

För dem som berörts blir det ersättning på från en fjärdedels hyra till fyra gånger en månadshyra, enligt Staffan Ågren.

– Det finns fortfarande de som utsatts men som inte får något i den här överenskommelsen. Egentligen hade vi behövt fem miljoner kronor.

https://www.mitti.se/nyheter/boende-rasar-pa-nytt-mot-ica-bygge-pa-soder/repsgk!51QvmM4sKdd37B2jIRGHjA/

Lång process

Den känslan delas av Hyresgästföreningen i Region Stockholm.

– Vi hade yrkat på att fler skulle få ersättning och även att ersättningen skulle vara högre. Samtidigt är vi glada över att många trots allt får en väsentlig ersättning, säger förhandlaren Isseyas Debesay, i en kommentar.

– Det har tagit förvånansvärt lång tid med tanke på att Stockholmshem själva initierat de olika projekten som byggherrar och borde haft bättre insyn.

Linn Bernhardsson, hyresjuridisk chef på Stockholmshem, säger:

– Vi har landat i en överenskommelse om vad som är skälig ersättning och för vilka. Det är bra att vi nu kan meddela hyresgästerna vad deras ersättning blir.

https://www.mitti.se/nyheter/storre-otrygghet-efter-upprustningen-av-linjalen/repvem!IHAD5jnd2M9OWHGr4ig5Sw/