Förslaget att minska ner busstrafiken i Stockholms innerstad med en femtedel och att dra in på flera bussträckningar – bland annat till Norra Hammarbyhamnen, Stora Essingen och Norra Djurgårdsstaden – har väckt starka protester.

Många resenärer har invänt att de utpekade linjer ofta går fullpackade, i motsats till SL:s uppgifter om minskat bussresande.

Remisstiden har också satts så snävt att Stockholms stad inte hinner komma in med synpunkter på normalt sätt.

"Gärna varit med och tyckt till"

Senast den 20 december ska remissvaren vara inne. Det gör att varken kommunstyrelsen eller stadsdelsnämnderna hinner behandla förslagen politiskt. I stället blir det tjänstemännen på Trafikkontoret som får sätta ihop svaret på egen hand, vilket är ovanligt.

– Vi hade gärna varit med och tyckt till. Det är en viktig del av stadsdelsnämnden lokala ansvar och vi har tidigare kunna ha viss påverkan, säger Anders Göransson (S), ordförande i Södermalms stadsdelsnämnd.

I regionens analyser är det saker som inte fångas upp, menar han.

– En linje kan ha stort värde även om få personer nyttjar den. Räknar man bara antal resenärer kan det vara lätt att missa det. Den lokala kunskapen kan vi bidra med.

Skulle påverka tidplanen

Stockholms stad har begärt anstånd, men fått nej av regionens trafikförvaltning, med argumentet att man behöver få tid för att "analysera och beakta remissinstansernas svar".

– En förlängning skulle påverka övriga moment i tidplanen och därmed försena hela processen, säger Natalie Nordenswan, kommunikatör på Trafikförvaltningen.

56:an slutar att trafikera Stora Essingen, enligt förslaget.

56:an slutar att trafikera Stora Essingen, enligt förslaget.

Olle Anrell

Moderaterna i Region Stockholm lägger nu på tisdag fram ett förslag i Trafiknämnden om att stoppa nedskärningarna och att förlänga remisstiden.

"Demokratin undergrävs"

– När man forcerar fram en sådan här historiskt stor nedskärning utan att remissinstanserna hinner svara undergrävs den demokratiska legitimiteten, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

Han vill också att SL:s statistiska underlag ska gås igenom på nytt och att färskare siffror ska tas fram.

Litar du inte på SL:s siffror?

– Innan man gör en sådan amputation måste man säkerställa att diagnosen är rätt. Vi får signaler om att bussarna går överfulla. Vi har inte fått ett tillräckligt bra underlag från SL om hur läget det ser ut just nu eller vad prognosen är framöver, säger Tamsons.