På östra sidan av Storängsvägen norr om Hackstavägen kan de nuvarande industrilokalerna i framtiden ersättas av ”stadsmässiga flerbostadshus” med runt 150 lägenheter.
För att göra det möjligt väntas kommunstyrelsen godkänna försäljningen av en del av kommunens fastighet Brännbacken 1:12 en halvmil nordöst om Åkersberga på höstens första möte i september.
Tanken är att ägaren till fastigheten vid Storängsvägen 26 ska köpa marken vid Brännbacken och på så vis kunna flytta de småföretag som i dag har sin verksamhet på Storängsvägen.
Bråttom
”Diskussioner om att ometablera nuvarande verksamhet till Brännbackens verksamhetsområde har skett under ett flertal år” skriver kommunens mark- och etableringsdirektör i ett tjänsteutlåtande, och tillägger att en ometablering bör ske skyndsamt för att kunna påbörja exploateringsarbetena vid Storängsvägen.
Därför finns en möjlighet till förtida tillträde till marken vid Brännbacken.
Som det ser ut idag har ett flertal företag sin adress på Storängsvägen 26, bland annat ett åkeri, snickeri, missionsverksamhet och en lackverkstad.
Den nya detaljplanen för Storängsvägen, kallad Röllingby Södra Etapp 1, vann lag kraft 2022.
I den kan man även läsa att ”befintliga radhus och kedjehus i planområdets nordöstra del ingår i detaljplanen med syfte att bli planenliga”.
Del av Sverigeförhandlingen
Vad betyder det? Jo, enligt detaljplanen Röllingby Södra Etapp 1, var dessa bostäder tidigare inte byggda enligt plan. I stället var den delen av marken ursprungligen tänkt som parkering.
De planerade nya bostäderna på Storängsvägen är en del av den så kallade Sverigeförhandlingen.
Enligt den har Österåkers kommun förbundit sig att se till så att cirka 7 000 nya bostäder byggs längs stationerna Åkersberga, Åkers Runö, Täljö och Rydbo i utbyte mot att Roslagsbanan förlängs till Stockholms Central via Odenplan.
Efter två av oberoende värderingar har priset på marken vid Brännbacken som kommunen vill sälja satts till 2000 kr/kvm, totalt åtta miljoner kronor.