Party på balkongen. Så här ser en av bilderna ut i annonsen, hoppas inte grannarna är lättstörda. Foto: Urban by ESNY

Män med säckpipor ska sälja lägenhet i Täby

För att spexa till lägenhetsannonsen i Täby hyrde mäklaren Markus Martinsson in en säckpipeorkester.

  • Publicerad 15:40, 25 maj 2021

Paprikor i badkaret, lägenhet full med skräp, och nu senaste i grannkommunen Solna: AIK stjärnor som mediterar på balkongen.

Mäklare har testat de flera knep för att spexa till Hemnetannonserna genom tiderna.

Men fantasin verkar inte ha några gränser. Nu kan man hitta en lägenhet på 43 kvadratmeter i centrala Täby där mäklaren låtit en hel säckpipsorkester posera på bilderna i annonsen.

Vad som ser ut som något av en stillsam bandfest utspelar sig. På balkongen dricks det skumpa bredvid en man som spelar säckpipa. På en bild har hela bandet samlats för middag i vardagsrummet och på en annan har en av musikerna slocknat i soffan, så klart i kilt och skotsk högtidsdräkt.

”Det är maffigt och ett instrument som chockar folk”

Bakom annonsen står mäklarbyrån Urban by ESNY, som är ett syskonföretag till Fredrik Eklunds byrå: Eklund Stockholm New York.

– När man säljer mycket så har man testat det mesta. Allt kan se likadant ut på Hemnet så ibland måste man göra något sjukt som ingen glömmer bort, säger mäklaren Markus Martinsson från Urban by ESNY.

Man varför just säckpipa?

– Bandet har spelat på en firmafest som jag hade och jag älskar säckpipa, det är maffigt och ett instrument som chockar folk, säger han.

Modellerna, Säckpipsorkestern Stockholm, har funnits sedan 1998. De har tidigare synts på bio i Lasse Åbergs ”Den ofrivillige golfaren”.

På Instagramkontot "Hemnetknarkarna" har annonsen i skrivande stund fått över 17 000 likes. Men enligt mäklare Markus Martinsson är det inte säkert att en sådan annons säljer mer än andra.

– Nej, men fler personer pratar om den och den delas mer så på det viset får den ju mer spridning, säger han.

Det får dock inte bli inflation i extrema bilder menar han.

– Då är det bara säckpipor på Hemnet i fortsättningen, säger han och skrattar.

Blir det vanligare med annonser som sticker ut?

– Kanske lite. Men 99 procent av alla säljare tycker att det är tryggare med vanliga bilder, alla vågar inte ha en gubbe liggande i sängen, säger han.

Foto: Urban by ESNY

Foto: Urban by ESNY