Mamman till 9-åringen i Bromma anmälde att hennes som utan lov hade gjort köp i en spelapp som han laddat ner på familjens i-pad.

Sonen hade tagit reda på koden till i-paden och gjorde cirka 35 köp under fyra dagar 2023.

Totalt kostade spelen 8 789 kronor.

”Hade min son frågat mig hade jag aldrig låtit honom köpa saker i ett spel värt 8-9 000 kronor inom loppet av några dagar”, skriver mamman i anmälan till Allmänna reklamationsämnden, Arn.

Mamman krävde en återbetalning.

”Men Apple menar att villkoren för återbetalning inte kan uppfyllas”, skriver mamman till Arn.

"Förbrukade"

Produkterna som sonen köpt var förbrukade och återbetalning kunde inte göras, hävdade bolaget.

”De verkar inte ta hänsyn till att han är minderårig. De sa att jag får polisanmäla min son som olovligen använt min kod. Hela vår semesterbudget försvann”, skriver mamman.

I november 2023, efter att mamman vänt sig till Arn, nådde mamman och Apple en förlikning. Apple gick med på att betala tillbaka en del av pengarna, 6 066 kronor.

"Goodwill"

I ett brev till ARN skriver Apple att i ett försök att förbättra mammans kundupplevelse har bolaget bestämt att betala tillbaka pengar.

”Som en gest av goodwill och inte ett erkännande av ansvar eller godkännande av kravet”, skriver Apple.

Nyhetsbyrån Siren har identifierat över 100 anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden från drabbade föräldrar runt om i Sverige under de senaste tre åren, från november 2022. Det handlar i typfallet om ett barn i 5-10 årsåldern som på ett eller annat sätt har lyckats få digital spelvaluta. Detta trots att en spärr för obehöriga appköp inte sällan påstås finnas i mobiler och surfplattor. 

Miljonkrav

Föräldrar runt om i landet har på tre år riktat återbetalningskrav om minst 1,4 miljoner kronor mot spel- och techjättar efter att deras barn köpt digital valuta i populära onlinespel. 

Johan Ohlsson på Konsumentverket lyfter fram att ansvaret för marknadsföringen tydligt ligger hos den ena parten i vågskålen.

– Att barnen själva ska uppmärksamma detta är inget man kan eller ska behöva förvänta sig. Ansvaret för marknadsföringen och hur den anpassas ligger alltid hos företagen, oavsett målgrupp. Och de måste ta det ansvaret fullt ut, säger han till Nyhetsbyrån Siren.