I början av oktober presenterade majoriteten i Stockholms stad budgeten för 2026. Bland annat vill de att cyklister ska få svänga höger mot rött, och att stombussarna alltid ska få grönt ljus.

Budgeten bjöd även på några nyheter för Norrmalm. En är att Norra Bantorget ska få sig ett lyft. Planen är att det ska bli "tryggare, mer levande och attraktivt”.

Arbetet är tänkt att genomföras under första halvan av 2026. Enligt Petter Martinsson (S), ordförande i Norra innerstadens stadsdelsnämnd, handlar det först om att tillsammans med fastighetsägarna se över vad som behöver göras.

– Vi vill få folk att stanna till, säger han.

Bättre cykelväg till Nybroplan

Fram till sista augusti ska en dubbelriktad cykellösning mellan Nybroplan och Götgatan utredas. Under den tiden ska även enklare åtgärder på hela eller delar av sträckan genomföras, baserat på vad utredningen kommer fram till.

Enligt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) har sträckan mellan korsningen Hornsgatan-Götgatan och Nybroplan, längs med Skeppsbron, 20 000 cyklister varje dag – vilket är flest i hela Sverige.

Det har byggts om vid Nybroplan för att göra det säkrare för cyklister och gående. Nu ska hela stråket bort till Götgatan ses över.

Det har byggts om vid Nybroplan för att göra det säkrare för cyklister och gående. Nu ska hela stråket bort till Götgatan ses över.

Andreas Enbuske

– Normalt sett har vi dubbelriktade cykelbanor vid kajer, då man kan placera dem utanför rödljusen. Vi behöver se vilka trånga sektorer som finns längs stråket, undersöka dem och göra det bättre, säger han.

Cykelbanorna på Skeppsbron har förändrats under året, bland annat har de breddats lite mot fasadhållet. Här står även flera bilar parkerade, vilket kan kännas olustigt för dem som cyklar förbi.

– Många är oroliga för att bildörrar ska öppnas, säger Lars Strömgren.

Får vänta på att parkera

Ett cykelparkeringsgarage vid Centralstationen nämns också i budgeten. Det har varit på tapeten under många år, och staden skriver att man ska ska ”fortsätta verka” för att få garaget på plats.

Det är en del av det enorma projektet Centralstaden, och den som vill parkera sin cykel där får fortsätta vänta.

– Det förs dialog, men det är svårt att säga var vi är just nu, säger Lars Strömgren.

– Det finns många olika frågor att reda i. Bland annat kan det behövas olika typer av parkering beroende på hur länge man är borta.