Under ett drygt år pågick debatten och protesterna simultant med regionens stora utredning. Skulle arbetstunnlarna för nya gula tunnelbanelinjen läggas vid Rålambshovsparken, eller vid Lindhagensplans rondell där en bensinmack står?

I maj 2024 beslutade till slut regionen att tunnelbygget ska börja vid rondellen och att St1:s bensinstation därmed måste bort.

”Platsen ska lämnas över till oss 1 juli 2026”, skriver Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan i mejl.

Strategiskt

Den 1 juli ska alltså bensinstationen vara både riven och marken sanerad – vilket St1 ska finansiera.

Faisal Ouahid, marknads- och informationschef på St1 i Sverige, skriver i ett mejl att bolaget inte har fattat något formellt beslut om exakt när stationen ska avvecklas. Klart är att bolaget inte är glada över att förlora en viktig station i sitt nätverk.

”Lindhagensplan är ett strategiskt läge, och det är olyckligt – inte minst för våra kunder. Även om vi har haft en konstruktiv dialog med staden, är det viktigt att understryka att vi aldrig är nöjda med att förlora en marknadsplats. Vi är nöjda först när vi kan fortsätta bedriva vår verksamhet och erbjuda våra kunder det de efterfrågar”.

Får 106 miljoner

Som kompensation ska regionen betala 106 miljoner kronor till bolaget efter flytten. Från staden blir ersättningen att St1 dessutom ges en möjlighet att förlänga arrendeavtalet för den mack som redan ligger i Ulvsunda i västerort.

106 miljoner ligger inom spannet för de oberoende värderingar som har gjorts, enligt Emma Sahlman.

”Dessutom bekostar St1 rivning och sanering"

Hur har ni kommit fram till denna summa?

”Vi har låtit göra oberoende värderingar och summan är ersättning för drivmedelsverksamheten, butiksverksamheten och tomträtten. Den ligger också nära det vi själva kalkylerade på när vi räknade på skillnaden mellan de båda alternativen för arbetstunnel på Kungsholmen.”

Hade ni sparat dessa 106 miljoner kronor om ni hade byggt vid Rålambshovs­parken?

”Då hade vi haft andra kostnader. Till exempel hade bergtunneln blivit längre och vi hade behövt bygga en längre tunneldel i betong.”

Enligt regionen hade alternativ Rålambshovsleden beräknats kosta 437 miljoner kronor, medan alternativ Lindhagen landar på 366 miljoner kronor.

Nästa år ska regionen utföra en del förberedande arbeten på platsen i form av ledningsomläggningar omkring macken, och i slutet av 2026 planerar man att påbörja arbetet med arbetstunneln.

Då är tunnelbanan klar

Det kommer att ta cirka två år att spränga ut arbetstunneln från Lindhagensplan. Sedan tar det ytterligare 2–3 år att spränga ut plattformsrum och tillhörande utrymmen på den nya perrongen för nya gula linjen vid Fridhemsplan. Planen är att hela gula linjen ska vara klar i mitten av 2030-talet.