Igeldammsgatan saknade fram till i somras cykelbanor mellan Hornsbergs strand och Alströmergatan. I juli tog trafikkontoret därför bort 35 av 85 parkeringsplatser på sträckan och skapade i stället en enkelriktad cykelbana.
Enligt oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) har många hört av sig till honom och vädrat missnöje sedan förändringen. Nu kräver Moderaterna i en skrivelse till trafiknämnden att parkeringsplatserna kommer tillbaka.
– Reaktionerna visar att trafikkontoret inte klargjort hur många som skulle påverkas av det här. Vinsten för cyklister är liten jämfört med hur stor påverkan blir för bilisterna, säger han.
"Lyckat projekt"
Kostnaden för cykelbanan landade på 160 000 kronor – en relativt låg summa i sammanhanget. Men förändringen innebär också att staden förlorar 1,4 miljoner kronor om året i uteblivna parkeringsavgifter.
Åtgärderna har också kritiserats i sociala medier, och många menar att cykelbanan inte gör någon större skillnad på den relativt lugna gatan.
Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) anser att Moderaternas krav är populistiskt, och visar prov på en bakåtsträvande politik. Han anser även att underlaget inför beslutet var tydligt.
– Det här är en viktig länk för cyklister som kommer norrifrån mot Fridhemsplan. Projektet kunde genomföras snabbt utan att vi behövde gräva gräva i gatan eller ta grönytor. Det är ett värdefullt tillskott i stadens cykelnät.
Inget som sticker ut
Han säger att det alltid kommer reaktioner vid förändringar, men att Igeldammsgatan inte sticker ut.
– Det här handlar om politisk prioritering, och om man vill ha en stad för människor eller för bilar. Det finns många friska starka människor som klarar blandtrafik utan cykelbanor, men vi bygger en stad för alla. Vissa börjar bara cykla först om det finns cykelfält, och därför ville vi skapa det här.
Lars Strömgren (MP) menar att projektet är lyckat.
Victor Malmcrona
Bara SD och C emot
När beslutet togs motsatte sig SD förändringarna eftersom de menade att cyklandet redan fungerade tillfredsställande på sträckan, och att cykelbanan skulle försämra för bilister. Centerpartiet gav stöd till cykelbanan, men ville samtidigt behålla p-platserna genom att göra gatan enkelriktad.
Dennis Wedin (M är missnöjd med förändringen på Igeldammsgatan.
Victor Malmcrona
Moderaterna släppte däremot igenom beslutet i trafiknämnden utan anmärkning. Dennis Wedin menar att det finns anledning till självkritik, med tanke på att partiet nu kräver en återgång. Han menar dock att konsekvenserna inte varit tillräckligt tydligt redovisade.
– Och när det väl skulle implementeras borde man haft en mycket mer respektfullt tillvägagångssätt mot de boende. Nu försvann de bara plötsligt och de som behöver bilen i livspusslet hamnade i kläm.
Hur ser du på att 160 000 kronor har spenderats i onödan om p-platserna kommer tillbaka?
– I sammanhanget är det ändå så lite pengar att det är motiverat. Vi får också parkeringsintäkter, som annars uteblir.