I Stockholm finns det 120 000 offentliga parkeringsplatser, vilket upptar en femtedel av gatumarken. Trots det upplever många bilförare att det ofta är svårt att hitta en ledig plats.

För att lösa detta vill politikerna satsa på fler bilpooler. De föreslår två åtgärder: öronmärkta parkeringsplatser för delade bilar och förmånliga parkeringsavgifter.

Men det finns ett problem: dagens lagstiftning tillåter inte detta. Även om kommunen äger marken är det olagligt att reservera parkeringsplatser för bilpooler. 

– Enligt dagens regler kan vi reservera plats för personer med funktionsnedsättningar och ambassadbilar, men inte för delade bilar. Det är inte rimligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

"Kan vinna mycket"

Enligt honom står en bil stilla i snitt 90 procent av sin livstid. Genom att fler delar på färre bilar minskar antalet stillastående fordon. Det skulle göra det lättare att hitta parkering och minska miljöpåverkan.

Bilpooler skulle också ge stockholmare tillgång till bil utan att behöva tänka på skatt, försäkring eller däckbyte.

I Stockholm finns ett blocköverskridande stöd för att underlätta för bilpooler, enligt Lars Strömgren (MP) och Dennis Wedin (M).

I Stockholm finns ett blocköverskridande stöd för att underlätta för bilpooler, enligt Lars Strömgren (MP) och Dennis Wedin (M).

Pressbild

– De flesta stockholmare är ibland bilister, ibland cyklister, ibland gående. Om vi får rätt fordon på rätt plats, tror vi att vi kan vinna mycket, säger Lars Strömgren.

Regeringen: Inte aktuellt

Stockholmspolitikerna hoppas nu att regeringen ska ta upp en statlig utredning från 2020, som föreslog att bilpooler ska få reserverade parkeringsplatser.

– Vi vill blåsa bort dammet från utredningen och lägga den högt upp på någons skrivbord, säger Dennis Wedin (M).

Men infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) svarar Mitt i via mail och menar att regeringen inte planerar att förändra lagstiftningen just nu. Han varnar för att förslaget kan göra det ännu svårare för vanliga bilägare att hitta parkering.

"Bilen är viktig även för många invånare och besökare, inte minst familjer i Stockholm som sliter med att få ihop livspusslet. Förslaget om öronmärkning från MP och M riskerar att ytterligare försvåra för familjer, företag och besökare i Stockholm" skriver han.

Andreas Carlson (KD) är infrastruktur- och bostadsminister.

Andreas Carlson (KD) är infrastruktur- och bostadsminister.

Pressbild

Lägre avgifter

När det gäller förmånliga parkeringsavgifter för delade bilar menar Andreas Carlson att det är rimligt att alla fordon behandlas lika på kommunens allmänna platser. Samtidigt påpekar han att kommunerna redan har viss frihet att sätta olika parkeringsavgifter beroende på hur marken klassas.

I Stockholm finns ett brett stöd för att göra det möjligt att ha lägre avgifter för delade bilar och olika typer av drivmedel och fordon.

– Man får hitta en rimlig nivå men det ska vara billigare med delade bilar än andra bilar, säger Dennis Wedin.