– Det är otroligt lätt att spela med Georg Riedel, som är så förankrad i den här musiken, säger Jan Lundgren på telefon hemma från Ystad.

87-årige Riedel var med på den berömda Jazz på svenska-skivan från 1960-talet.

På söndag spelar de tillsammans och Jan Lundgren kommer också att framföra musik med sin egen trio.

Själv upptäckte Jan Lundgren både jazzen och Jan Johansson som 15-åring.

I likhet med sin namne står han på europeisk grund.

Och europeisk jazz låter inte som den amerikanska, den kan ha inslag både av klassisk musik och vår egen folktradition.

Det insåg han när han 1995 kom till USA för att spela in skiva och turnera.

Gräv där du står

– På den tiden ville jag låta som om jag kom från New York. Men där kände jag mig väldigt svensk i mitt uttryck. När jag kom hem bestämde jag mig för att inte försöka imitera utan ta vara på mina egna rötter.

Han började i stället gräva i folkmusik och den svenska jazzens rötter.

Den senaste skivan Into the Night, med saxofonisten Emile Parisien och Lars Danielsson på bas, släpptes för några månader sedan.

Han hör till de framgångsrika musiker som klarat sig hyfsat genom pandemin, bland annat genom att streama konserter och skriva material till skivan.

– Jag har haft tur som kunnat hålla mitt hantverk igång. Annars blir man rostig snabbt.

Det kommer ständigt nya och begåvade jazzmusiker och det talas ibland om en ny jazzvåg.

Ung publik

Jan Lundgren skulle hålla med om de fick nå ut i radio och teve.

Där förekommer jazz, och än mindre nutida sådan, sparsamt i dag.

– De flesta musiker har svårt att klara sig. Men det finns unga lyssnare, det märker man om man gör skolspelningar. Jag brukar vara nervös, men jag måste säga att jag varit med om fantastiska upplevelser även när jag inte trott att de ska kunna ta det till sig.