Under Södermalm växer nya tunnelbanans blå linje till Nacka och Söderort fram. Tunnlarna där tågen ska gå har drivits norrifrån och söderifrån – 41,5 meter under Hammarby kanal mötte de nyligen varandra.

– Det är en milstolpe för oss, säger Andreas Burghauser, projektchef för den nya tunnelbanan.

Uppgångarna hamnar i Norra Hammarbyhamnen och Lumaparken, men själva plattformen ligger rakt under kanalen. Rulltrappor och hissar ska ta resenärer upp och ner från marknivå.

Lite kämpigt att spränga på platsen har det varit, men trots det håller tidplanen.

– Berget är sämre under kanalen. Så är det vanligtvis där vatten är. Vi har fått gå fram försiktigt, tätat mer, sprängt kortare salvor och förstärkt mer än vanligt.

Tunnelbanestationen Hammarby kanal får uppgång i Lumaparken.

Tunnelbanestationen Hammarby kanal får uppgång i Lumaparken.

Sweco/Region Stockholm

Fem Globen av sten

Framåt väntar betongarbeten. Plattformen och fundament för hissar och rulltrappor ska på plats. De som bor ovanpå tunnlarna kan höra att det borras en del, eftersom alla installationer som ska in måste fästas i berget.

– När det är klart är det dags för nästa gäng att komma in, de som ska installera allt som tågen behöver för att rulla.

Mycket sten har forslats bort under arbetet. Enligt Andreas Burghauser rör det sig om 2,4 miljoner kubikmeter berg för tunnlarna ut mot Nacka och Söderort.

– Det är ungefär fem Globen, säger han.

Ovan jord pågår arbetet med att få uppgångarna på plats. På Södermalm och i Sjöstan märks arbetena tydligast runt platserna där uppgångarna ska ligga.