Butikschef. Sashi Flodin, butikschef på Lidl i Barkarby, är positivt överraskad över hur bra det gått med påsarna. Foto: Privat

Livsmedelskedja ansluter sig till matsvinns-app

För att slippa slänga fullt ätbar mat har livsmedelskedjan Lidl valt att ansluta sig till en ny app-tjänst där kunder kan boka en påse med frukt och grönt – som annars slängts.

  • Publicerad 07:30, 26 dec 2021

Enligt Naturvårdsverket uppgick Sveriges livsmedelsbutiker matsvinn till omkring 100 000 ton 2018. Även om det låter mycket är det ingenting mot vad hushållen kastar: 917 000 ton mat varje år.

Men för att minska matsvinnet har flera livsmedelsbutiker satsat på en rad olika sätt för att ätbar mat ska komma till användning – bland annat genom appar som Karma.

Senast i raden är Lidl som nu dragit igång ett samarbete med apptjänsten Too Good to Go.

– Vi får in frukt sju dagar i veckan och vi plockar bort varor varje dag, men i stället för att slänga kan vi lägga det i påsar som kunder hämtar upp via tjänsten, säger Sashi Flodin, butikschef på Lidl i Barkarby.

Hur har det gått?

– Jag är glatt överraskad över hur många som tagit till sig det här.

Finns hos flera

To Good to Go har sedan tidigare knutit till sig Coop och Ica, men även kaféer och restauranger. Idén är att man som kund kan boka in sig på en kasse som fylls med överbliven mat – till ett rabatterat pris. Exakt vad som kommer ligga i påsen varierar.

Hos Lidl tar man först sikte på butikernas grönsaker och frukt.

Har ni tvingats slänga mycket annars?

– Det blir ju så. Vi gör kontroller varje timme för att upptäcka om något blivit dåligt. Men apelsiner i nät exempelvis, om en frukt är dålig behöver vi inte slänga alla, nu kan vi lägga de i den här påsen som kunderna kan hämta upp.