Det är inget fel på platsen i sig. Så länge man inte vänder ryggen åt vattnet och stirrar in i betonggyttret mot Centralen och city.
Utsikten över Riddarfjärden mot Söder Mälarstrand är fantastisk. Kajen är bred och båtarna skänker karaktär åt västra delen av Klara Mälastrand – Stadshuskajen.
Stadens nya kajstrategi ska få människor att uppskatta området ännu mer. Och inte bara på sommarhalvåret. Uppvärmda bänkar, vindskydd och annat ska skapa vimmel även på vintern.
Denna vackra men snålblåstkalla februaridag tycker Asta Bergström och Annikki Hukari att det skulle vara en bra idé.
– Och så borde de åka till Helsingfors och titta på hur de gjort där med badhusen. Hellre badhus än att tippa ner snö från gatorna i Riddarfjärden.
De tycker inte att kajen är så mysig på vintern, men sommartid är det fint.
– Då är det lite liv i luckan, med turister och så. Så här års bara en passage.
Tillgängligheten ska också bli bättre. Trafiken utgör en barriär och kopplingen till Blekholmsterrassen och Klara bör förbättras, skriver staden.
Kungsholmsbon Peter Olofsson har inte tänkt så mycket på just Klara Mälarstrand.
– Men det är en vacker plats. Och fint bildspel mot Stadshuset under Nobelveckan. Nya gångbron mot Riddarholmen är också bra.
Större serviceutbud
Att ljudrummet totalt domineras av trafiken från bilar och tåg är också något staden vill ändra på. Bland förslagen finns även restaurang och kafé på pråm i närliggande Karlbergskanalen, möjlighet till pop-up evenemang, större serviceutbud och eventuellt en marknad.
Simon Plogmann är ute och cyklar. Han spanar efter ställen att förtöja båten vid kajen och blir lite besviken då han får höra att man inte får åka båt innanför Centralbron.
– Jag gillar att det finns plats för cyklar och tycker att kajen är ganska fin.
Att lägga skattemedel på att piffa till området, vad anser du?
– Oj, nu blir det politiskt, haha! Men det är tillgängligt för alla så det är inte fel att lägga pengar på sådant. Inte bara stockholmare utan även besökare får ta del av det här.
Industrierna och merparten av den tyngre fartygstrafiken har sedan länge lämnat kajerna i Stockholms innerstad. Kvar står vi med en enorm potential i form av tusentals meter vattenlinje som bitvis utnyttjas dåligt – eller i värsta fall inte alls.
Det menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och den grönblå majoriteten som har beslutat att Stockholms stad ska anta en ny kajstrategi.
– Stockholm är ju Nordens Venedig, och nu ska vi göra så att man verkligen känner det, säger han.
Målet är alltså mer folkliv och ett större utbud av mat, dryck, konst, kultur och aktiviteter.
– Stockholms hamnar är med på detta, och vi har diskussioner med regionen som sköter pendelbåtstrafiken så att vi inte bygger bort behov vi kan se framöver.
Lasse Svanold har fiskat i Strömmen sedan 1970-talet. I dag provar han efter öring med sitt flugfiskespö.
– Borta på Riddarholmen finns en jättefin vattenspegel, men inte många hittar dit. Där finns ett kafé och kanske är det lugnaste stället i stan. Många älskar att vandra längs kajerna, hela vägen ut till Kastellholmen.
Lasse uppskattar att kajerna är fria utan så mycket båtar i vägen.
– För oss som fiskar är det skönt. Det fanns en fantastisk brygga här förut, det skulle jag vilja ha tillbaka – fler bryggor.
Finns risk för att man suddar ut spåren av de historiska verksamheterna?
– Absolut, om man gör detta på fel sätt. Vi tittar på hur man kan lämna kvar spår för att berätta om historien.
Ambitionen att kajerna ska användas året runt.
– Under corona släppte vi det ganska fritt kring uteserveringarna och såg att det satt massor av folk ute även under vintern. De lättnaderna kommer att fortsätta gälla.
Någon personlig favorit bland kajerna?
– Skeppsbron är fantastisk, där har vi en sagolik möjlighet.
Den nya kajstrategin ska tas upp i kommunfullmäktige under våren, senast i juni.