På en bänk vid skolgården i Fagersjö sitter David och Amir med några kompisar. Vad de saknar i Fagersjö?

– Konstgräs på vår fotbollsplan.

– Nya butiker. Ett centrum. Nere bakom Lidl finns hur mycket plats som helst.

På fritidsgården är Yahya Madani och Harbaaz Singh, 12, inne på samma spår:

– Fler mataffärer. Lidl och pizzerior är det enda som finns, säger Harbaaz Singh.

– En tågstation. Det är jobbigt att alltid behöva åka buss, säger Yahya Madani.

Politisk vilja

Även politikerna i Stadshuset vill att Fagersjö ska växa. Den rödgröna majoriteten skriver ofta och gärna om Fagersjö i sina budgetar – hela 27 gånger i den senaste.

En punkt som återkommit år efter år är ”visionsarbete för stadsutveckling i Fagersjö”.

Genom att bygga ihop Fagersjö med Farsta, Rågsved och Högdalen vill politikerna göra Fagersjö mindre isolerat, minska segregationen och öka utbudet av service.

Men hur går det?

– Det pågår utredningar och samverkan mellan flera förvaltningar kring utveckling i och kring Fagersjö. Det handlar till exempel om förutsättningar för naturskydd, kompletteringsbebyggelse och bättre kollektivtrafik, säger Henrik Brånstad, pressansvarig på stadsbyggnadskontoret.

Mycket snack och lite verkstad. Än så länge är avståndet stort mellan politikernas visioner och vad som verkligen händer i Fagersjö.

Mycket snack och lite verkstad. Än så länge är avståndet stort mellan politikernas visioner och vad som verkligen händer i Fagersjö.

Angie Gray

Hopp om pendel, men ...

De olika delarna hänger ihop. För att få bättre kollektivtrafik måste Fagersjöborna bli fler och då behövs nya bostäder.

– Den största förbättringen skulle vara en pendeltågsstation. För finansiering från regionen krävs dock ett visst underlag av tillkommande bostäder, säger Henrik Brånstad.

Samtidigt finns en politisk vilja att göra Fagersjöskogen till naturreservat. Därför behöver staden först reda ut vilka naturvärden som ska skyddas.

”En pendeltågsstation skulle vara fantastiskt. Jag jobbar på Karolinska och åker buss, tunnelbana och buss. Ibland tar det en och en halv timme”, säger Fagersjöbon Nermin Baysan, med Aleina i vagnen.

”En pendeltågsstation skulle vara fantastiskt. Jag jobbar på Karolinska och åker buss, tunnelbana och buss. Ibland tar det en och en halv timme”, säger Fagersjöbon Nermin Baysan, med Aleina i vagnen.

Angie Gray

... segt med bostadsplaner

Den bostadsplanering som redan startat går trögt. Magelungens strand är ett exempel.

750-900 bostäder ska byggas, från Fagersjö bort till Farsta IP. Planeringen har stått still sedan 2021. Nu skriver majoriteten i budgeten att arbetet behöver skyndas på.

Ett annat bakslag gäller de 215 bostäder som skulle byggas nedanför Gräsandsvägen och på Hasvsörnsvägen. De skulle ge en 20-procentig ökning av antalet lägenheter i Fagersjö.

Nu har planen bantats till cirka 110 bostäder, på grund av marknad och ekonomi.

”Allt påverkas”

Farsta stadsdelsförvaltning ser läget som problematiskt.

– Fagersjö är litet, vilket ger ett väldigt litet underlag för kommunala verksamheter och även för annan service som kollektivtrafik och turtäthet. Allt påverkas av hur många som bor där, säger Johanna Löfvenius, avdelningschef för stadsutveckling.

Men alla längtar inte efter att Fagersjö ska växa sig större. Sara Houdass, på väg till bussen med sonen Yousef, gillar den familjära känslan i området.

– Jag tycker att litet är bättre. Bland oss som har barn är det som att alla känner alla här, säger hon.

Sara Houdass med sonen Yousef gillar att Fagersjö är litet.

Sara Houdass med sonen Yousef gillar att Fagersjö är litet.

Angie Gray