Höstterminen 2025 markerar en stor förändring för svenska gymnasieskolor. Då införs det nya betygssystemet Gy25 – där kursbetygen skrotas till förmån för ämnesbetyg.

Tidigare fick elever ett betyg efter varje avslutad kurs, vilket sedan vägdes in i det slutliga betyget. Nu ska elevens kunskaper i stället bedömas i slutet av hela ämnet.

Tar bort stress

John Nilsson, lärare på S:t Eriks gymnasium på Kungsholmen, tror på flera positiva effekter.

– Det här är ett sätt att ta bort den stress kursbetygen ofta medför. I många ämnen får elever nu chansen att växa in och det blir mer kunskapsfokus, säger han.

Han beskriver hur vissa elever tidigare gett upp till exempel matematik redan efter en tidig motgång – ibland till och med bytt program. Med ämnesbetyg kan de få fler chanser att lyckas, vilket kan öka motivationen.

John Nilsson är lärare på S:t Eriks gymnasium.

John Nilsson är lärare på S:t Eriks gymnasium.

Privat

Viss oro bland lärare

Men det nya systemet väcker också frågor. En risk, menar John Nilsson, är att vissa elever tolkar det som att de kan ta det lugnt i början och ”komma igen” senare.

– Det finns en rädsla bland lärare att elever ska glida lite i starten. Man kanske upplever att det inte blir så stor skillnad från det man kom ifrån i grundskolan.

Facket: "Positivt"

Anna Charlotta Gräslund, vice ordförande i Sveriges Lärare Stockholm, är inne på samma spår.

– Det är lätt att tänka att allt ordnar sig till slut, men man måste vara med redan från början, säger hon.

Men hon tycker att möjligheten att få en startsträcka där eleverna inte behöver prestera på topp är positiv, särskilt när de ska anpassa sig till nya lärare och klasskamrater.

– Min åsikt är att fördelarna överväger jämfört med det system vi har i dag.

Anna Charlotta Gräslund, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.

Anna Charlotta Gräslund, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.

Privat

Mindre jobb på sikt

Lärarna i Stockholms stads skolor har fått utbildning inför förändringen, men den redan tunga arbetsbelastningen gör att det kan vara en stressig övergång, menar Anna Charlotta Gräslund.

– Men jag brukar säga att om något är bra för eleverna, så är det också bra för lärarna.

John Nilsson tror att övergången på lång sikt kan leda till mindre administration för lärarna, särskilt om de följer samma elever under längre perioder. Dock är han medveten om att den första tiden kan bli rörig.

– Att undervisa både gamla och nya system samtidigt kan skapa lite stök.