Planen är att bygga in järnvägsspåren vid Centralstationen med tre stora hus ovanpå – med hotell, kontor och plats för 10 000 arbetsplatser.
Men Länsstyrelsens experter varnar för allvarliga risker och menar att det inte går att säga ja till projektet med det underlag som finns i dag, rapporterar Dagens Nyheter.
Ett samråd pågår till 9 juni, men myndigheten räknar med att behöva mer tid för sitt svar.
Enligt interna dokument från Länsstyrelsen i Stockholm, som Dagens Nyheter tagit del av, slår myndigheten fast att farligt gods som transporteras på järnvägen kan orsaka katastrofala olyckor om projektet blir verklighet.
Dokumenten beskriver enligt DN ett värsta tänkbart scenario: ett tåg lastat med explosiva ämnen exploderar i en tunnel – med över 10 000 döda som följd.
Enligt DN står det i PM:et att ”överdäckningskonstruktionen kan komma att rasa över plattformar och spår” och att detaljplanen innebär "en riskbild som inte har hanterats i modern svensk samhällsplanering tidigare”.
Konsultrapport tonar ned faran
Samtidigt finns en annan riskbedömning beställd av Stockholms stad från konsultfirman Structor, som tonar ner faran, skriver DN.
Den visar samma scenario med 10 000 döda, men drar slutsatsen att risken är extremt liten – enligt deras modell skulle en sådan olycka inträffa mer sällan än en gång på en miljard år.
Konsulten pekar också på att inga bostäder ska byggas på platsen, och att farligt gods endast ska få köras nattetid, när färre människor rör sig i området.
Magnus Bäckström, planarkitekt och ansvarig för detaljplanen, säger till DN att ett fullastat tåg med sprängmedel skulle kunna påverka stora delar av stadskärnan.
– Det är en risk som inte går att bygga bort. Men sannolikheten för att det ska hända är minimal och det här är en teoretisk fråga – en bedömningsfråga. Vilken risk är man beredd att acceptera?