Stockholms stads planer för Energihamnen innehåller flera uppmärksammade ingredienser.

En 100 meter hög silo för cement, Stockholms Exergis anläggning för infångning av koldioxid och den efterlängtade förlängningen av Spårväg city till Ropsten är några exempel.

Planerna har också väckt het debatt – på båda sidor av Värtan. Boende i både Norra Djurgårdsstaden och på Lidingö har protesterat mot en utökning av tung industri nära befintliga och planerade bostadsområden.

Energihamnen är ett svårt pussel att lägga för Stockholms stad. Här ställs flera intressen mot varandra – kommer alla att få plats?

Energihamnen är ett svårt pussel att lägga för Stockholms stad. Här ställs flera intressen mot varandra – kommer alla att få plats?

Stockholms stad

Krockar med riksintressen

I början av sommaren berättade Mitt i att flera tunga remissinstanser varit kritiska. Nu har även länsstyrelsen – som begärde förlängd svarstid – yttrat sig. Betyget: Ej godkänt.

Framför allt är det två riksintressen som planerna inte tar hänsyn till, skriver länsstyrelsen.

– Det ena handlar om spårvägen där den föreslagna sträckningen kan krocka med byggandet av Östlig förbindelses anslutning vid trafikplats Ropsten, säger Johanna Gauffin, handläggare på länsstyrelsen.

Det andra riksintresset som äventyras är av mer hemlig natur.

– Försvarsmakten har synpunkter, men den delen omfattas av sekretess.

Betyder det här att länsstyrelsen inte skulle släppa igenom detaljplanen i sin nuvarande utformning?

– Ja, utifrån de ingripandegrunder vi redovisar.

Länsstyrelsen har även synpunkter på miljökvalitetsnormer, buller, hantering av farligt gods och risker för urspårning eller påsegling av Lidingöbron.

– Våra synpunkter visar att det finns en del som kvarstår. Men ibland har kommunerna underlag som vi inte har sett, säger Johanna Gauffin.

Svåra nötter

Och precis så är det, enligt Andreas Rostvik, stadsplanerare vid stadsbyggnadskontoret i Stockholm. När det handlar om frågorna kring miljö och riskfrågor har staden bra svar, menar han.

– Men vi kanske behöver förtydliga dem. Det finns en del färdigt underlag där så det kommer vi att kunna lösa.

De två riksintressena är dock svårare nötter att knäcka.

– Den stora frågan är påverkan på totalförsvaret. Det pågår en process med försvarsmakten och vi behöver få svar från dem innan vi kan gå vidare.

Stockholms stad har tidigare uppgett att spårväg city – om den ska förlängas till Ropsten – måste dras genom Energihamnen. Samtidigt har Stockholm Exergi, som är en av byggherrarna i Energihamnen, krävt att spårvägen ska tas bort från detaljplanen.

– Det är en påtaglig komplexitet, det finns en risk att spårvägen inte kan gå genom Energihamnen, säger Andreas Rostvik.