1177 Vårdguiden i Region Stockholm hänvisar oftare till akuten jämfört med andra regioner. Det visar en undersökning som Distriktsläkarföreningen gjort, som Svd rapporterat om.
I 39 procent av samtalen gavs rådet att söka akut vård. I de jämförda regionerna hänvisades bara 22–28 procent av patienterna till akuten.
– Men alla som hänvisas åker inte till akuten, och det kanske är tur det, säger Ylva Sandström, distriktsläkare på Trollbäckens vårdcentral till Mitt i. Hon är också ordförande i Stockholms distriktsläkarförening.
Snabbt är lönsamt
I Stockholm drivs 1177 av företaget Medhelp för regionens räkning. De uppges ha den mest effektiva rådgivningen i landet med korta svarstider.
– De får betalt per samtal, vilket är ett incitament för snabb rådgivning. Det lönar sig inte att ta sig tid och till exempel ge råd för egenvård. Det går fortare att hänvisa till akuten, säger hon.
Vårdcentralen bättre rustad
En del i Region Stockholms strategi för sjukvården har varit att få befolkningen att alltid ringa 1177 först, för att hänvisas till rätt vårdnivå. Ett av syftena är att inte belasta akutmottagningarna i onödan.
Ylva Sandström tycker att det rimligaste vore att i stället ringa sin vårdcentral, åtminstone under kontorstid.
– Vi känner ju oftast patienterna, och kan bättre göra en bedömning. Men då måste vi få resurser att ta emot samtalen, säger hon.
Vill ta över
Medhelp hade tänkt sälja 1177-verksamheten till vårdföretaget Kry, men den affären godkänns inte av regionen. De anser inte att Kry, som har flera vårdcentraler i regionen, även kan driva sjukvårdsrådgivningen.
Vänsterpartiet, som varit starkt kritiskt till affären, föreslår att regionen ska ta över 1177 i egen regi.
– Det får vara nog med att lägga regionens tid och pengar på upphandling för att se till att olämpliga företag inte får inflytande över sjukvårdsrådgivningen, säger Jonas Lindberg (V), sjukvårdspolitisk talesperson i ett mejl.
Regin inte viktig
Ylva Sandström tycker inte det viktiga är i vilken regi rådgivningen bedrivs. Hon menar att det över huvud taget är svårt att bedöma patienter på distans.
– Det är jättesvårt att ge adekvata råd per telefon till patienter man aldrig träffat. Jag har svårt att förstå att man väljer att lägga pengar på detta, i stället för på vårdcentralerna, säger hon.