Kritik har riktats mot SL:s nya flexbiljett. Men en biljett som kan sänka månadskostnaden med 50-70 kronor för vissa personer är bra, enligt Kristoffer Tamsons (M). Foto: Mitt i

Kritik mot SL:s nya flexibla biljett

Nyligen lanserade SL en ny flexibel biljett där man kan resa tio dagar per månad för 710 kronor. Men Mitt i:s läsare var svårflörtade.

  • Publicerad 04:50, 28 okt 2021

Måndag den 18 oktober införde SL en ny biljett, kallad 10/30-biljett. För 710 kronor får SL-resenärer en biljett som fungerar 10 dagar under en 30-dagarsperiod.

Men att döma av kommentarerna på Mitt i:s Facebooksida var det få som tänkte ställa sig i kö för att köpa biljetten.

”Priset är alldeles för högt”, ”vilken löjligt låg vinst” och ”behåller nog reskassan” var de vanligaste kommentarerna.

Kritiken biter dock inte på Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Jag förstår att alla nya biljetter väcker frågor. Men vi räknar på hur biljetten ska förhålla sig till enkelbiljetter och månadskortet. Det är inte slumpartat hur priset sätts, det är nogsamt uträknat, säger han.

En återkommande kritik handlar om att vinsten som mest blir 50-70 kronor, jämfört med att åka med enkelbiljetter. Även detta avfärdar Tamsons.

– Det är väl inte lite pengar?! Det blir krigsrubriker när vi talar om förändringar på månadskortet på 10-20 kronor. Och man måste komma ihåg att vi har ett av Sveriges billigaste månadskort.

Andra biljetter ska testas

Efter att den flexibla biljetten lanserades via Nobinas app ”Travis” köptes cirka 100 biljetter per dygn de första dagarna. Enligt Nobina får det anses vara en bra start.

Utöver den flexibla biljetten funderar SL på att lansera andra typer av biljetter framöver. Bland annat en grupp- och familjebiljett som kan gälla flera personer under till exempel helgerna.

– Vi vill utveckla och modernisera biljettsystemet med både tillfälliga och permanenta lösningar. Men basen för resandet i kollektivtrafiken kommer alltid vara ett smart och smidigt enkelbiljettsystem och ett prisvärt månadskort, säger Kristoffer Tamsons.

Flexbiljetten testas förutom i Stockholm även i Skåne- och Västrafiken, med identiska principer.

Kommentarer från Mitt i Stockholm Facebook

Priset är alldeles för högt. Det blir ju billigare att köpa en enkelbiljett om man kolla snittet på att åka 2 ggr/v i månaden till jobbet. Blir ett snitt på 2×9 dagar ×38 = 684 kr.
Ann-Lovis Larsson

10 dagar borde kosta drygt 300 kronor. Det hade ju känts mer logiskt rent matematiskt.
Ann-Helen Blom

30 dagar kostar 950 kr, så den här biljetten borde alltså kosta 317 kr. Enkel matematik för alla utom tjänstemän och politiker. Avgå alla!
Thomas Lennholm

Behåller nog reskassan, den räcker längre än tio dagar…
Micke Seid

På tok för liten prisskillnad mot vanlig 30-dagarsbiljett. 500-550 kronor hade varit rimligt. Nu är det uppenbart ett "försök" man vill ska misslyckas så man kan säga att "det finns ingen efterfrågan på flex-biljett".
John Sjöstrand

Vilken löjlig liten skillnad. Då tar jag 20 dagar till för en dryg tvåhundring.
Tony Göthberg

Varför inte införa ett 30-dagars kort där man reser obegränsat under 30 dagar under ett kalenderår? Det vill säga ett 30-dagars kort som inte är bundet till kalendermånad eller måste utnyttjas inom 30 dagar.
Krista Kinnari

Hade 10 dagar kostat 400 kronor, då hade det varit tänkbart.
Carina Söderblad

Åker man på reskassa fram och tillbaka till jobbet 10 gånger per månad kostar det 760 kr. Det blir alltså löjligt liten skillnad med det här nya "flexibla" kortet.
Freja Nilsen

Visa merVisa mindre