Måndag den 18 oktober införde SL en ny biljett, kallad 10/30-biljett. För 710 kronor får SL-resenärer en biljett som fungerar 10 dagar under en 30-dagarsperiod.

https://www.mitti.se/nyheter/sl-lanserar-ny-flexibel-biljett/repujo!3L1aC4n2ZjUfyQe1jRGBbQ/?fbclid=IwAR3_eMhgopH7Id8Q9NepCdikEbu40vQE6HdBn_rMbaNBe2zkNIFazvxYMrc

Men att döma av kommentarerna på Mitt i:s Facebooksida var det få som tänkte ställa sig i kö för att köpa biljetten.

”Priset är alldeles för högt”, ”vilken löjligt låg vinst” och ”behåller nog reskassan” var de vanligaste kommentarerna.

Kritiken biter dock inte på Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Jag förstår att alla nya biljetter väcker frågor. Men vi räknar på hur biljetten ska förhålla sig till enkelbiljetter och månadskortet. Det är inte slumpartat hur priset sätts, det är nogsamt uträknat, säger han.

En återkommande kritik handlar om att vinsten som mest blir 50-70 kronor, jämfört med att åka med enkelbiljetter. Även detta avfärdar Tamsons.

– Det är väl inte lite pengar?! Det blir krigsrubriker när vi talar om förändringar på månadskortet på 10-20 kronor. Och man måste komma ihåg att vi har ett av Sveriges billigaste månadskort.

Andra biljetter ska testas

Efter att den flexibla biljetten lanserades via Nobinas app ”Travis” köptes cirka 100 biljetter per dygn de första dagarna. Enligt Nobina får det anses vara en bra start.

Utöver den flexibla biljetten funderar SL på att lansera andra typer av biljetter framöver. Bland annat en grupp- och familjebiljett som kan gälla flera personer under till exempel helgerna.

– Vi vill utveckla och modernisera biljettsystemet med både tillfälliga och permanenta lösningar. Men basen för resandet i kollektivtrafiken kommer alltid vara ett smart och smidigt enkelbiljettsystem och ett prisvärt månadskort, säger Kristoffer Tamsons.

Flexbiljetten testas förutom i Stockholm även i Skåne- och Västrafiken, med identiska principer.