Henning Johansson anser att staden byggt in en trafikfara med Åkeshovsrondellens cykelpassage (i bakgrunden på bilden). "Det finns bilar som bara kör på eftersom de inte förstår reglerna och då har du i värsta fall en allvarlig cykelolycka som den som skedde. Men när bilisterna stannar som de ska för cyklisterna så blir det långa köer inne i rondellen. Allt fastnar. Det blir ett Moment 22", säger han. Foto: Stefan Källstigen

Kritik mot nya rondellen: "otrygg"

Utbyggnaden av Hässelbystråket ska öka cykelresorna i västerort. I våras breddades cykelbanan vid Åkeshovsrondellen och cyklister gavs företräde. Men åtgärden är otydlig och ökar otryggheten, enligt flera klagomål till staden.

  • Publicerad 18:00, 2 nov 2020

Sedan i juni har cyklisterna fått mer plats och kan hålla högre fart förbi Åkeshovsrondellen. Samtidigt har flera klagomål angående rondellen kommit in till staden under oktober. Bilköer skapas inne i rondellen eftersom cyklisterna har företräde vid den nya cykelpassagen längs tunnelbanespåren. Det körs ofta tung trafik längs Bergslagsvägen och i höst har såväl stoppen som olycksrisken ökat, enligt klagomålen.

Råckstabon Henning Johansson, som dagligen tar bilen eller cykeln genom rondellen, menar att problemen blivit en snackis. Vi träffar honom under rusningstid.

Otydlig. Den nya cykelpassagen vid Åkeshovsrondellen. Flera bilar som kommer ut från slottet eller kolonilottsområdet väjer inte trots cyklisternas företräde. Foto: Stefan Källstigen

Vid tre tillfällen på kort tid har en svår olycka varit nära

– Det är nu som problemet är som störst. Cyklisternas företräde på nya cykelpassagen gör att det blir köer inne i rondellen för bilister som ska upp mot Åkeshovsvägen, kolonilottsområdet och slottet. Dessutom lever cyklister farligt på passagen eftersom alla bilister inte tycks väja, säger Henning Johansson.

Hans förslag är att ändra så att bilisterna får tydligt företräde om de ska åt Åkeshovsvägen.

– Det vore det mest radikala, men kanske också det bästa. Vid tre tillfällen på kort tid har jag sett hur en svår olycka varit nära, säger Henning och fortsätter:

Skymd sikt. Cyklisten Christopher Johansson blir påkörd av en skåpbil i Åkeshovsrondellen när Mitt i är på plats. Han kom från Brommaplan och skulle hem till Norra Ängby. Han klarar sig utan allvarliga fysiska skador. Foto: Stefan Källstigen

– Den gamla cykelbanan var inte så inbjudande för höga farter och då fanns inte riktigt samma risk för olyckor. Jag har svårt att se hur staden tänker.

Plötsligt sker en trafikolycka framför ögonen på oss. Cyklisten Christopher Johansson kommer från Brommaplan när han blir påkörd av en skåpbil på nya cykelpassagen. Skåpbilen skulle ut i rondellen från kolonilottsområdet. Att ta sig ut i rondellen från detta håll som bilist försvåras eftersom sikten delvis skyms av skyltar.

Christopher klarar sig med trasiga jeans, skrubbsår och en cykelkedja ur led.

– Jag plingade men bilisten sade att han inte hörde mig. Jag har ju företräde. Man borde bygga en cykeltunnel vid rondellen här, säger han efteråt.

Nya cykelbanan

Cykelbanan mellan Åkeshovsrondellen och Brommaplan påbörjades i april 2019 och blev klart under våren i år. Cykelbanan är en del av Hässelbystråket som just nu byggs ut för cyklister.

Arbetet genomfördes i etapper och började vid Åkeshov.

Tidigare har cyklister behövt cykla i gatan bland bilar under en stor del av sträckan mellan Åkeshov och Brommaplan.


 

Visa merVisa mindre

Arbetsskyltarna skymmer delvis sikten för bilister som kommer ut från Åkeshovsvägen. "Både bilister och cyklister kommer i hög fart", säger Henning Johansson. Foto: Filip Magnusson

Enligt statistik från Transportstyrelsen, som Mitti tagit del av, har inte Åkeshovsrondellen varit särskilt olycksdrabbad rondell de senaste åren.

Johan Kajmats, trafikplanerare på staden, säger att det inte är aktuellt att bygga en cykeltunnel eller liknande åtgärder för cyklister.

– Det skulle bli väldigt dyrt om det ens vore möjligt. Vi tittar på olycksstatistik och synpunkter som kommer in, men i våra årliga framkomlighetsmätningar har inte Åkeshovsrondellen stuckit ut och bussoperatörerna har hittills inte hört av sig med några synpunkter, säger Johan Kajmats och fortsätter:

Den nya cykelpassagen vid Åkeshovsrondellen. Just här skedde trafikolyckan som Mitt i bevittnar när vi är på plats. Flera bilar som kommer ut från slottet eller kolonilottsområdet väjer inte trots cyklisternas företräde. Foto: Stefan Källstigen

Det kan råda en osäkerhet bland bilisterna i rondellen

– Däremot kan det råda en osäkerhet bland bilisterna i rondellen om vad som gäller. Det är inte bra.

Han tror att det kan bero på att den så kallade "gula blinken" försvunnit. Den orange lampan som blinkar när de ordinarie trafiksignalerna är avstängda och som Transportstyrelsen tog bort för några år sedan.

– Det är för cyklister, gående och kollektivtrafik vi bygger, enligt stadens framkomlighetsstrategi. Det är hastighetssäkrat med ett farthinder för bilisterna som ska korsa cykelvägen. De har väjningsplikt mot cyklisterna. Men vi följer utvecklingen och hur framkomligheten påverkas.