Sedan i juni har cyklisterna fått mer plats och kan hålla högre fart förbi Åkeshovsrondellen. Samtidigt har flera klagomål angående rondellen kommit in till staden under oktober. Bilköer skapas inne i rondellen eftersom cyklisterna har företräde vid den nya cykelpassagen längs tunnelbanespåren. Det körs ofta tung trafik längs Bergslagsvägen och i höst har såväl stoppen som olycksrisken ökat, enligt klagomålen.

Råckstabon Henning Johansson, som dagligen tar bilen eller cykeln genom rondellen, menar att problemen blivit en snackis. Vi träffar honom under rusningstid.

– Det är nu som problemet är som störst. Cyklisternas företräde på nya cykelpassagen gör att det blir köer inne i rondellen för bilister som ska upp mot Åkeshovsvägen, kolonilottsområdet och slottet. Dessutom lever cyklister farligt på passagen eftersom alla bilister inte tycks väja, säger Henning Johansson.

Han menar att bilister feltolkar väjningspliktskylten vid cykelpassagen, att folk tror att det rör väjningsplikt för andra bilar, och föreslår att det ändras så att bilisterna får tydligt företräde om de ska mot Åkeshovsvägen.

– Det vore det mest radikala, men kansk det bästa. Vid tre tillfällen på kort tid har jag sett hur en svår olycka varit nära, säger Henning och fortsätter:

– Den gamla cykelbanan var inte så inbjudande för höga farter och då fanns inte riktigt samma risk för olyckor. Jag har svårt att se hur staden tänker.

Plötsligt sker en trafikolycka framför ögonen på oss. Cyklisten Christopher Johansson kommer från Brommaplan när han blir påkörd av en skåpbil på nya cykelpassagen. Skåpbilen skulle ut i rondellen från kolonilottsområdet. Att ta sig ut i rondellen från detta håll som bilist försvåras eftersom sikten delvis skyms av skyltar.

Christopher klarar sig med trasiga jeans, skrubbsår och en cykelkedja ur led.

– Jag plingade men bilisten sade att han inte hörde mig. Jag har ju företräde. Man borde bygga en cykeltunnel vid rondellen här, säger han efteråt.

Enligt statistik från Transportstyrelsen, som Mitti tagit del av, har inte Åkeshovsrondellen varit särskilt olycksdrabbad rondell de senaste åren.

Johan Kajmats, trafikplanerare på staden, säger att det inte är aktuellt att bygga en cykeltunnel eller liknande åtgärder för cyklister.

– Det skulle bli väldigt dyrt om det ens vore möjligt. Vi tittar på olycksstatistik och synpunkter som kommer in, men i våra årliga framkomlighetsmätningar har inte Åkeshovsrondellen stuckit ut och bussoperatörerna har hittills inte hört av sig med några synpunkter, säger Johan Kajmats och fortsätter:

– Däremot kan det råda en osäkerhet bland bilisterna i rondellen om vad som gäller. Det är inte bra.

Han tror att det kan bero på att den så kallade "gula blinken" försvunnit. Den orange lampan som blinkar när de ordinarie trafiksignalerna är avstängda och som Transportstyrelsen tog bort för några år sedan.

– Det är för cyklister, gående och kollektivtrafik vi bygger, enligt stadens framkomlighetsstrategi. Det är hastighetssäkrat med ett farthinder för bilisterna som ska korsa cykelvägen. De har väjningsplikt mot cyklisterna. Men vi följer utvecklingen och hur framkomligheten påverkas.