Ann-Louise Thelin parkerar den vita Teslan på Farstaplan och kliver ur med mobiltelefonen i handen. Det förekommer att hon håller i den även bakom ratten – det medger hon trots att hon vet att det är olagligt.

– Det händer att jag fixar med mobilen ibland, när jag använder Google maps eller om någon ringer. Men jag är försiktig och har börjat använda högtalare mer, säger hon.

På två veckor i slutet av augusti bötfällde Farstapolisen 33 förare för brott mot lagen om mobiltelefonanvändning vid bilkörning.

Lagen infördes 2018. Någon avtrappning av mobilanvändandet märker inte Farstapolisen av.

– Av de trafikböter vi skriver ut ligger det på mellan tio och femton procent och har gjort så ganska konstant sedan 2020. Hittills i år har vi bötfällt ungefär 200 stycken, säger Max Grundström, gruppchef vid Farstapolisen.

Vingligt och ryckigt

Så hur går det till när polisen haffar bilförare med mobiltelefon?

– Oftast är det att vi observerar ett försämrat körsätt – eller får tips från allmänheten – som att någon kör vingligt, ryckigt och pendlar i hastighet. Det är vanliga tecken på rattonykterhet men kan också bero på att man använder mobiltelefon.

För att någon ska bötfällas krävs det att en polis verkligen ser att föraren har telefonen i handen. Om bilen står still vid ett rödljus räknas det också.

– Även då är du en del av trafikflödet. Så länge du befinner dig i trafik får du inte hålla på med telefonen. Om man kör åt sidan och parkerar bilen är det en annan sak.

Hur brukar förare reagera när ni ertappar dem?

– Vissa tycker att deras körförmåga inte påverkas alls, andra medger att det var dumt och ångrar sitt beteende.

Farstapolisen ute på trafikkontroll.

Farstapolisen ute på trafikkontroll.

Farstapolisen

Forskning säger att olycksrisken mångdubblas för den som använder telefon vid bilkörning. Men någon statistik över olyckor orsakade av skärmtittande eller telefonprat finns inte.

– Det är ofta svårt att bevisa vad som verkligen orsakat en olycka. Men jag har varit på flera olycksplataser där mobiltelefon troligen varit en faktor, säger Max Grundström.

Kräver högre böter

Standardboten för att bryta mot mobilförbudet vid ratten är 1500 kronor. Det är för lite, menar Riksförbundet M Sverige.

– Om man ska få till en attitydförändring tror vi att man måste höja bötesbeloppet, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare.

När förbundets lokalklubbar 2023 gick ut och räknade mobilpratande förare, kom de fram till att det rörde sig om fem procent – alltså var tjugonde förare. För att få ner den andelen efterlyser förbundet också fler poliskontroller och informationskampanjer om riskerna.

– Kör man bil i hög hastighet färdas man många meter på få sekunder. Tittar man bort ett par sekunder kan mycket ha hänt i trafiksituationen. En kort snabb titt på mobilen kan vara ödesdiger, konstaterar Jacob Sidenvall.

ENKÄT: Har du brutit mot lagen om mobilanvändning vid bilkörning?

Matts Egeholm. 52 år, Gamla Enskede:  "Jag tror det. Kanske att jag någon gång skickar sms eller behöver ringa barnen. Men jag skulle aldrig sitta och titta på nån serie när jag kör."

Matts Egeholm. 52 år, Gamla Enskede: "Jag tror det. Kanske att jag någon gång skickar sms eller behöver ringa barnen. Men jag skulle aldrig sitta och titta på nån serie när jag kör."

Mattias Kamgren

Frida Elftman, 46 år, Trångsund:  "Efter förbudet så gör man inte det. Jag kan prata i handsfree eller högtalare men inte smsa eller sånt. Så här i efterhand känns förbudet självklart. Man borde inte, man riskerar andra människors liv."

Frida Elftman, 46 år, Trångsund: "Efter förbudet så gör man inte det. Jag kan prata i handsfree eller högtalare men inte smsa eller sånt. Så här i efterhand känns förbudet självklart. Man borde inte, man riskerar andra människors liv."

Mattias Kamgren

Willy Heyman, 89 år, Nynäshamn:  "Ja, pratat i telefonen har jag gjort men aldrig surfat, då skulle man bli så distraherad att man riskerar förlora kontrollen."

Willy Heyman, 89 år, Nynäshamn: "Ja, pratat i telefonen har jag gjort men aldrig surfat, då skulle man bli så distraherad att man riskerar förlora kontrollen."

Mattias Kamgren