Att gå i plugget är förstås i sig en upplevelse. Att få en extra tankeställare om man går ut på skolgården, i det här fallet handlar det om skolgården på Bromma gymnasium, är förstås en möjlighet.

På skolgården tronar numera ett par överdimensionerade trehjulingar, förmodligen omöjliga att cykla på, inte minst av anledningen att cyklarna är ett konstverk och i första hand till för att betrakta, men också för att de extremt höga rödmålade barncyklarna står stadigt fastskruvad i skolgårdens asfalt.

Konstverket, kallat 22tango, har gjorts av tysken Axel Lieber som enligt Stockholm konst har skapat offentlig konst på olika håll i världen.

22tango?

– Det betyder att man måste vara två för att dansa tango, man måste vara två för cykla på den här skulpturen, det menas att man ska samarbeta, styret och sadeln är rak men tittar man ned på backen så är allting vint och det går i varandra, säger Stefan Hagdahl, chef på Stockholm konst.

Har ni fått reaktioner?

– Vi har fått lite olika reaktioner, jag tror att framförallt ungdomarna som går i skolan tycker att det är rätt spännande, att det är lite annorlunda, att det föreställer vad det föreställer.

Stefan Hagdahl, chef på Stockholm konst.

Stefan Hagdahl, chef på Stockholm konst.

Edit Hagdahl

Vad tycker du själv om konstverket?

– Jag tycker att det är ett mycket direkt konstverk, väldigt tankeväckande, mycket igenkänningar samtidigt som det är förstorat, det är en produkt som finns men som är omgjord, jag tycker att det är jättekul gjort, stort och högt och lite vint och snett och så där.

Är det viktigt med konst på skolor?

– Jag tycker att det är jätteviktigt att skolungdomar, och även förskolebarn, kommer i kontakt med konst på olika sätt, konst kan förmedla andra värden på olika sätt förutom rent funktionella värden. Man kanske kan uppleva att man får en tanke som man aldrig har tänkt eller får en fundering i huvudet, vad betyder det här, säger Stefan Hagdahl.