Vinterns första snö kom med besked. På vissa platser föll det över en halvmeter snö på ett par dagar i november.

Det ställde till det för snöröjningen. Många hade nog förståelse för att det inte var plogat första eller andra dagen. Men när plogbilarna lyste med sin frånvaro flera dagar senare var det många Huddingebor som ilsknade till.

Felanmälningarna haglade i takt med snöflingorna. På en vecka kom det in närmare 2 000 stycken anmälningar. Och då gick det inte ens att felanmäla förrän några dagar in i snöovädret.

– En stor utmaning var att snön var väldigt blöt. Det var ett grundläggande problem förutom mängden som kom. Men vi ser att det finns förbättringar att göra vad gäller kommunikationen. Vi borde ha pekat på konsekvenser som prioriteringarna innebär för de enskilda gatorna i ett tidigare skede. Vi tar lärdom av det, säger Toralf Nilsson, teknisk direktör i Huddinge.

Avtalet som kommunen har med Peab och Svevia innebär att bussgator samt gång- och cykelbanor ska prioriteras. De ska vara snöröjda inom fyra timmar, medan resten av gatorna ska vara snöröjda inom 16 timmar. Under "normala omständigheter".

Ska utvärderas

– Nu när vi behövde ploga bussgatorna om och om igen fick det konsekvenser. Det tog tid innan vi kunde ta oss an villagatorna. Vi kunde ha varit mer proaktiva i kommunikationen kring det. Det hade kanske besparat oss mycket synpunkter, säger Toralf Nilsson.

Men många var ju upprörda över att deras gator inte var plogade flera dagar senare, det är väl rimligt?

– Ja, det är ju tydligt att entreprenörerna brast. Det tror jag att de skulle skriva under på själva. De lyckades inte leva upp till varken den kvalitetsmässiga eller tidsmässiga aspekten som förväntas i avtalet.

Vad borde ha gjorts annorlunda?

– En sak är att vi borde ha satt i gång tidigare med att forsla bort snön. Vi borde ha beställt det tidigare. Det finns en kostnad förknippad med det och vi måste hela tiden väga nyttan med kostnaden.

Det kan bli fråga om vitesföreläggande gentemot entreprenörerna.

– Det förs flera diskussioner med leverantörerna. Jag vill inte föregå det, men det är naturligt att vi följer upp om vi inte får den leverans som vi beställde. Men det är mycket sannolikt att det kan bli fråga om vite, säger Toralf Nilsson.

Vad gör ni för att det här inte ska upprepas nästa gång det snöar?

– Vi gör en intern utvärdering. Vi har en dialog med leverantörerna. Det finns en massa lärdomar för hur vi kan se till att vi är bättre förberedda. Jag kan inte föregå den utvärderingen. Men vi är nöjda med avtalen som sådana.