Nyligen berättade Mitt i Bålsta om hur kommunen gjort en upphandling som innebär att brukarna som använder sig av en tjänst som innebär hjälp med inköp av mat måste boka via Mathem.

– Jag gjorde en koll på en matkasse med olika varor. Det som skulle kosta 454 kronor via Ica Maxi kostar 816 kronor hos Mathem. Det är nästan dubbelt så dyrt. För de kostnaderna är det lika bra att man beställer hem mat själv. Kommunen tvingar oss att handla på Mathem, berättade bland andra Desiree Eriksson.

Förbättrad arbetsmiljö

Sofia Claesson, enhetschef för personlig assistans och hemtjänst i Håbo Kommun, svarade och berättade att kommunen valt att byta metod för att de som kan ska kunna bli mer självständiga i sina beslut gällande inköp. Arbetsmiljön för hemtjänstens medarbetare har förbättrats genom att det är mindre bärande av tunga matkassar.

När texten publicerats kom kommunen med ”ett förtydligande” via mejl till Mitt i där man bland annat konstaterade: ””Det går också bra att handla digitalt via surfplatta i mataffärer som finns i Bålsta och som har digital plattform. Hemtjänstens personal hjälper till med beställningen. Brukaren betalar själv plockavgift och fraktavgift och hemtjänsten hämtar varorna och levererar hem till brukaren”,

Stämmer det?

Inte enligt en kvinna som frågade kommunen för sin mammas räkning om det gick att välja en annan leverantör.

I ett mejl fick hon till svar att: ”Dessvärre så är det så att de har avtal med MatHem och således hänvisade till att anlita dem.”

Kvinnan fick rådet att be sin mamma upprätta en inköpslista och tala om för dottern vilka varor hon vill ha.

Förtydligande

Mitt i ber åter kommunen om ett svar på vad som egentligen gäller.

”Jag har gått ut med information om vilka olika sätt som vi hanterar inköpen i Hemtjänsten. Jag tänker att det är oturligt att enskilda medarbetarna inte riktigt har förstått de olika sätten som inköpen kan göras på. Jag går nu ut med ett förtydligande till all min personal så hoppas vi på att du inte ska behöva få dessa frågor fler gånger samt att invånarna i Håbo kommun känner sig lyssnade på”, skriver Sofia Claesson i ett mejl.