Grannar i Atlas är trötta på bullerplanket som avskärmar Atlastäppan från järnvägsspåren. Glaset är matt av kemikalier och alltid fullt av klotter.

”Denna underbara syn har nämligen vi i Atlas fått glo på i många, många år”, skrev en Vasastadsbo nyligen i en insändare till Mitt i Vasastan.

Planket är ”totalt nedklottrat och sönderslaget”, trots upprepade anmälningar och policyn om sanering inom 24 timmar.

”Enligt trafikkontoret är bullerplanket vid Atlastäppan inte stadens utan Trafikverkets ansvar”, skriver staden.

”Enligt Trafikverket är det stadens ansvar att ta bort klottret och reparera de sönderslagna glasen” svarar Trafikverket.

Äger varsin sida

Problemet är att de äger var sin sida av planket.

Klottret mot spåren är Trafikverkets ansvar och det mot parken är stadens. 24-timmarsregeln för sanering gäller alltså bara mot Atlastäppan. Mot spåren är det mer komplicerat, enligt Felicia Danielsson, presskommunikatör vid Trafikverket.

– För att kunna klotter­sanera i spårområde behöver man få tid på spåret, och det är väldigt svårt att få det för icke kritiska åtgärder som klottersanering.

Det finns inga bestämmelser för hur lång tid det får ta för klotter att saneras i de här fallen.

– Ansöker man om tid i spåret för klottersanering på så här pass högtrafikerade spår så godkänns det i princip aldrig, då det inte är kritiskt för Trafikverkets verksamhet. Det får i så fall göras i samband med annat underhållsarbete.