Det var den 7 september i fjol som passagerarfärjan Silverpilen, som trafikerade sträckan mellan Utö och Årsta havsbad, var nära att bli rammad av veteranklassade robotbåten R142 Ystad.

Ystad var ute på en nöjestur när föreningen Veteranflottiljen arrangerade ett evenemang vid Gålöbasen i Haninge. Besökare hade möjlighet att åka med olika veteranbåtar, bland annat R142 Ystad som numera är ett civilt passagerarfartyg. Ombord befann sig 21 personer ur besättningen och 40 passagerare, varav de flesta på däck. På Silverpilen fanns 25 passagerare och tre i besättningen.

Det hade varit mycket dimma under morgonen men turerna gick som planerat och det var under dagens andra tur som båten passerade bara några få meter från Silverpilen i 36 knop i timmen, vilket motsvarar 19 meter per sekund.

Feltolkade radarbilder

Nu har Haverikommisionen slutfört sin utredning om händelsen. Orsaken till incidenten var feltolkade radarbilder på R142 Ystad. Enligt rapporten var det bara tillfälligheter som gjorde att de två fartygen inte kolliderade.

R142 Ystads radar fungerade men automatiska funktioner användes inte då besättningen saknade kunskap om dem, står det i rapporten.

Fartygets hastighet kombinerat med den höga arbetsbelastningen för befälhavaren och styrmannen ledde till att de förlorade bilden av sjötrafiken i omgivningen.

Hade de girat en halv sekund tidigare hade fartygen kolliderat.

"Det går inte att med säkerhet säga vilka konsekvenserna hade blivit vid en eventuell kollision mellan fartygen, men sannolikt mycket allvarliga", konstateras i rapporten.

Två män, befälhavare och styrman på R142 Ystad, dömdes i juni för vårdslöshet i sjötrafik av Stockholms tingsrätt. Straffet blev dagsböter på 40 000 respektive 31 200 kronor. Männen dömdes mot sitt nekande.

En stillbild från en passagerares film på mötet mellan fartygen. Ystad höll cirka 36 knops fart och Silverpilen ca 15 knop.

En stillbild från en passagerares film på mötet mellan fartygen. Ystad höll cirka 36 knops fart och Silverpilen ca 15 knop.

Statens Haverikommission/Privat

Flera åtgärder

R142 Ystad ägs av Statens maritima och transporthistoriska museer, medan Föreningen svenska robotbåtar är redare och verksamhetsansvariga. Enligt rapporten har flera åtgärder vidtagits sedan händelsen. Bland annat behöver befälhavare på fartyget nu ha certifikat för snabba fartyg och det är nu max 45 passagerare som gäller.

Ett elektroniskt sjökort och ytterligare en högfrekvent radio har installerats. Föreningen har även gjort om fartygets manual och lagt till ett kapitel om riskanalys, till följd av att kommissionen bedömer att Veteranflottiljens riskbedömning inför evenemanget förra hösten var bristfällig.

Inför årets säsong ökades även antalet praktiska övningar för besättningen.