Jenny Strömstedt, Carola, Agnes Wold. Det är några av alla kändisar som synts i falska annonser i sociala medier.
Nu har även tre forskare vid Karolinska institutet, KI drabbats. De har utnyttjats av företag som vill sälja produkter som påstås ha medicinsk effekt.
Annonserna har funnits på Facebook och Instagram.
Kerstin Brismar är en av dem. Hon är professor och forskar om diabetes, men har även blivit känd för sina råd kring mat, motion, sömn, stress och livsstilssjukdomar.
Uppmanade att sluta
Nu påstods hon säga att ett visst läkemedel som används vid diabetes typ 2 inte var bra, utan rentav farligt.
– I stället uppmanade jag till att köpa ett annat läkemedel, som jag inte vet vad det är, och som skulle bota diabetes inom en månad, säger hon.
– Väldigt olämpligt, och farligt om folk slutar med sin förskrivna medicin. Och det är obehagligt att någon kan stjäla ens identitet så här.
I annonsen har en film, där Kerstin Brismar föreläser, använts men försetts med ny text och röst.
– Jag får mejl där folk frågar om det verkligen är jag i annonsen, de ser att talet inte följer läpparna. Men tyvärr är det många som tror på det.
Identitetsbedrägeri
Kerstin Brismar har polisanmält annonserna. Enligt polisen handlar det om identitetsbedrägeri, och anses brottet grovt finns flera års fängelse i straffskalan.
Förutom Brismar har ytterligare två KI-forskare drabbats. De har använts i reklam för blodtrycks- och blodsockerpreparat.
– De finns med på bild och film och med namn, säger Katarina Brdarski, enhetschef för kommunikationssamordning och varumärke vid KI.
KI har kontaktat Meta, som äger plattformarna, och annonserna har tagits bort. Utöver det har KI:s varumärkesjuridiska byrå kontaktat ägarna till domänerna, och annonserna har polisanmälts.
– För seriösa forskare med vetenskap som ledstjärna är det mycket obehagligt att förknippas med produkter som de inte har med att göra. I värsta fall kan kunder köpa preparat som innebär hälsorisker, säger Katarina Brdarski.
Kan finnas fler
Enligt henne scannar KI systematiskt internet i jakt på missbruk av lärosätets namn och renommé.
– Vi har sett att sånt här blivit allt vanligare, så jag är inte förvånad. Och det kan finnas fler falska annonser ute, säger hon.