De är både långa och breda – och en allt vanligare syn på Lidingö. När staden nyligen drog igång breddningen av gång- och cykelvägen längs Norra Kungsvägen var det delvis för att ge lådcyklarna mer utrymme.

– Det har blivit allt mer populärt med till exempel lådcyklar och cykelvagnar, vilka tar mer plats i anspråk, skrev Mikael Theander, projektledare vid tekniska förvaltningen, nyligen i ett mejl till Mitt i.

Någon formell mätning av antalet lådcyklar har staden dock inte gjort, utan det handlar mer om iakttagelser.

En av entusiasterna är Julien Depaulis som driver Mioo cykelverkstad på Lidingö.

Han delar bilden av att lådcyklar blivit allt populärare, men tycker att fler åtgärder krävs på ön.

– Ibland är det lite smalt. I Köpenhamn har de nästan som motorvägar för cyklar. Där kan två lådcyklar rulla bredvid varandra.

Han använder den egna lådcykeln så gott som dag­ligen och ser flera anledningar till det ökade intresset.

– De är billigare och lättare att parkera än en bil. Dessutom minskar man sitt koldioxidavtryck. Det är magiskt!

Vardagslösning

Han använder sin hoj till en lång rad ärenden i vardagen. Bland annat skjutsar han barn, cyklar till matvarubutiker, hämtar paket eller tar med hunden i lådan till jobbet. Familjen har visserligen en bil, men han föredrar cykeln – och tror att lådcyklarna blir ännu mer populära i framtiden.

– Vi går mot en annan sorts resande. Lådcyklarna har dessutom blivit allt mer stabila, och en del av dem har tak.

I dag är utbudet brett och det finns såväl två- som trehjuliga lådcyklar, med eller utan elmotor.

Julien Depaulis tycker att den som är spekulant ska tänka igenom köpet ordentligt. Ska det vara en cykel som har bra standard och ett känt märke tycker han att mellan 40 000 och 50 000 kronor för en ny är en rimlig kostnad. Det finns även ett stort utbud för den som vill köpa begagnat.

Han skickar även med ett tips för säkrare cykling.

– Cyklarna kan bli riktigt tunga om man lastar dem mycket. Det sliter på bromsarna, dem ska man se över oftare än en vanlig cykel.

Bland de cykelverkstäder på Lidingö som Mitt i har varit i kontakt med svarar alla att de inte har möjlighet att ta emot lådcyklar för service. Orsaken är att de breda lådorna inte går in genom entrén. Julien Depaulis brottas med samma problem. Tipset är att kika förbi cykelverkstäderna när det är fint väder, då kan jobbet eventuellt ske ute på trottoaren i stället.