Sverige har som nationellt mål att bli klimatneutralt till 2045. Järfälla kommun har valt att gå före och siktar på att bli klimatneutrala inom sina gränser till 2030.
I sin nya klimat- och energiplan målar man en bild av hur det ska gå till, inte minst ekonomiskt.
Mellan 2022 och 2030 ska kommunen satsa 359 miljoner kronor i bland annat gång- och cykelbanor, energieffektiviseringar av fastigheter och solceller.
Större investeringar med indirekta effekter på klimatet, så som utbyggnaden av tunnelbanan och skötseln av skog och parker, är inte en del av planen. Räknar man in de investeringarna landar man på drygt 4 miljarder kronor fram till 2030.
Attacker från båda kanter
– Det här är investeringar som är nödvändiga att göra. Vi får tillbaka väldigt mycket, som bättre klimat, bättre miljö och bättre luftkvalitet för våra barn, säger Eva Ullberg (S), kommunstyrelsens ordförande.
Partier från höger och vänster har kritiserat planen. SD och Medborgerlig samling är kritiska till att Järfällas mål är mer ambitiösa än de nationella. MP vill i sin tur att Järfälla skärper sina ambitioner och inför ett mål för att minska incitamenten att välja bil.
Planen skulle ha klubbats redan i oktober om inte S-M-styret valt att skicka tillbaka den. I bakgrunden kunde man ana kommunens ansträngda ekonomi, som bland annat lett till nedskärningar på hållbarhetsavdelningen.
Solceller får vänta
Patric Andersson (MP) anser att det är fel att låta ekonomin år 2025 styra denna ödesfråga.
– Ja, det är ambitiösa mål. Ja, de är nåbara. Men tar man bort verktygen för det så blir det svårt. Till exempel skjuter man på målet om solceller på alla kommunala byggnader av besparingsskäl, säger han.
Patric Andersson (MP).
Privat
Styret var däremot nöjda med att förvaltningen i den uppdaterade planen kunde visa hur investeringarna hade täckning i kommunens budget. Därför godkändes den.
Den nya klimat- och energiplanen tar stöd i en rapport av Material Economics från 2022, som räknat ut vilka investeringar som krävs för att nå målet om klimatneutralitet, men också vad vi som samhälle har att tjäna.
25 miljarder i vinst
Till exempel kommer den stora majoriteten av utsläppen inom Järfällas gränser från biltrafiken. Om en stor andel byter ut sin bensinbil mot cykel, gång och kollektivtrafik minskar inte bara utsläppen, argumenterar rapporten. Efter initiala investeringskostnader i utbyggnad av infrastruktur kan man över tid räkna hem minskade driftskostnader. Dessutom väntas gemene Järfällabo få bättre hälsa vilket också blir en besparing.
Totalt krävs fram till 2030 4,2 miljarder i investeringar från samtliga delar av samhället, från kommunen till företag och privatpersoner, menar rapportförfattarna. Men den investeringen väntas ge 25 miljarder i vinst till hela samhället.
– Hela samhället behöver klimatinvestera och Järfälla har mycket att vinna på att ligga i framkant. Om alla gör sin del kommer framtida generationer inte behöva investera för att möta extremväder, översvämningar och bränder, säger Eva Ullberg.