I december förra året beslutade stadsmiljö- och trafiknämnden att under 2025 införa miljözon klass 1 i Sundbyberg stad. Det är en åtgärd som ska minska luftföroreningar i miljökänsliga områden genom att reglera vilka fordon som får köra där. Efter en utredning gjort av förvaltningen slopas nu planerna.
– Den problematiken som finns i kommunen handlar om en typ av partikel som miljözoner inte skulle vara en bra åtgärd för. Vi bedömer att det behövs andra insatser i stället, säger Edit Holmqvist, vice gruppledare i Miljöpartiet.
Skadliga hälsoeffekter
I mätningar och analyser märkte man förhöjda värden av PM10, vilka inte skulle sjunka av att införa miljözon klass 1.
PM10 är en partikel som bildas vid slitage av däck, vägar och bromsar, samt vid förbränning och när gaser från förbränningen kondenseras och inte av fossila bränslen. De luftburna partiklarna kan ha skadliga hälsoeffekter och påverka både andningsorgan samt hjärt- och kärlsystemen.
Edit Holmqvist, vice gruppledare i Miljöpartiet.
Jesper Ahlin Marceta
Andra lösningar
I stället för en miljözon klass 1 föreslår man nu i stället andra lösningar.
– Det handlar bland annat om att jobba med något som kallas för tidig vårstädning – Att ta bort gruset från gatorna så de inte sliter upp marken, säger Edit Holmqvist (MP).
För att förbättra luftkvaliteten i kommunen visar resultaten av utredningen också att minskat trafikflöde, dubbdäcksförbud och dammbindning är mer effektiva än miljözon 1.
– Det vi ser är att bilkörandet i Sundbyberg delvis går ner av sig själv för att vi är en liten stad, har bra gång och cykelvägar och kollektivtrafik. Genom det kan man få en överflyttning till mer hållbara alternativ.