Vid korsningen mellan Ringvägen och Rosenlundsgatan skapades en minnesplats efter olyckan den 30 juni i år. Intill hade en kvinnlig cyklist i 20-årsåldern omkommit efter en kollision med en lastbil.

Föraren av lastbilen misstänktes för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, men frihetsberövades inte.

Polisens utredning har pågått under sommaren och hösten. I slutet av september redovisades den för åklagare.

Beslutet blev att inte väcka åtal.

– Som jag ser det går det inte att styrka att föraren uppvisat straffbar oaktsamhet. Väldigt många olyckliga omständigheter har lett till den här tragiska olyckan, säger åklagaren Ulf Blendow.

Utifrån polisens utredning gjorde åklagaren bedömningen att föraren inte gjort sig skyldig till brott.

Utifrån polisens utredning gjorde åklagaren bedömningen att föraren inte gjort sig skyldig till brott.

Victor Malmcrona

Farlig cykelbana

Utredningen visade att lastbilen stod på Ringvägen vid rött ljus. Olyckan inträffade när det slog om till grönt och bilen tog höger in mot Södra station.

– Cykelbanan där är inte bra. Den går avskild från bilfilerna, innan den svänger ut i körbanan innan korsningen, säger Ulf Blendow.

Enligt förhör tittade föraren i alla sidospelar innan svängen påbörjades.

– Föraren ansåg att det var fritt att svänga, sedan gick allt väldigt fort. Jag har inte kunnat motbevisa att föraren inte gjort allt hon kunnat göra.

Enligt polisens utredning inträffade olyckan när lastbilen skulle svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan.

Enligt polisens utredning inträffade olyckan när lastbilen skulle svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan.

Victor Malmcrona

"Jobbig period"

Cyklisten kom till höger om lastbilen, och hamnade under den. Hennes liv gick inte att rädda.

– Föraren har, enligt arbetsgivaren, mått väldigt dåligt. Det har varit en jobbig period.

Lastbilen hade fått dispens för att köra med det släp och den vikt den hade inne i stan.

Sorg efter dödsolyckan på Ringvägen – de kräver åtgärder

Blommor och hälsningar har lämnats vid Ringvägen, där en ung kvinna i måndags dog i en trafikolycka.

Det är andra gången på bara några år som en cyklist har avlidit i området efter att en lastbil har svängt höger.

Sommartrafiken rullar längs Ringvägen i den kvava sommarvärmen. I höjd med Rosenlundsgatan har blommor och hälsningar lämnats, till minne av den kvinna i 20-årsåldern som avled på måndagen.

– Jag blir så ledsen och tagen. Hon var så ung, säger Matilda Axelsson, som stannat till med sin cykel.

Trafikolyckan skedde på förmiddagen. Enligt polisen skulle lastbilen svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan, och kvinnan som skulle cykla rakt fram klämdes fast under den.

– Jag försöker ha koll på allt runt omkring när jag cyklar, men man tar lite för givet att de som kör ser omgivningen. Det räcker med en sekund utan fokus, så kan man ha otur. Det är så otroligt sorgligt och läskigt, säger Matilda Axelsson.

Kvinnan var inte vaken när ambulansen hämtade henne. Senare meddelande polisen att hon hade avlidit.

"Jag blir så ledsen och tagen, hon var så ung," säger Matilda Axelsson.

"Jag blir så ledsen och tagen, hon var så ung," säger Matilda Axelsson.

Victor Malmcrona

Två omkomna

Lastbilsföraren är nu misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, men är inte frihetsberövad.

– Bedömningen gjordes att det inte fanns skäl för häktning, men misstanken kvarstår, säger Robert Sennerdahl, presstalesperson vid polisen.

För tre år sedan omkom en 46-årig cyklist i en krock, en bit in på Rosenlundsgatan. Även i det fallet handlade det om en lastbil som svängde till höger.

Enligt polisen inträffade olyckan när lastbilen skulle svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan.

Enligt polisen inträffade olyckan när lastbilen skulle svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan.

Victor Malmcrona

Ska förebygga olyckor

Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Svenska transportarbetareförbundet, säger att tankarna går både till kvinnans familj och till föraren.

Enligt honom ska alla arbetsgivare ha ett systematiskt arbete för att förebygga olycksfall.

– En del av det är arbetet för att förarna inte ska vara stressade. Det finns utmaningar när det kommer till de här frågorna.

Riskbedömningar ska göras inför alla olika körningar. Fordon som kör i stan kan behöva en annan typ av säkerhetsutrustning än lastbilar som endast kör på motorvägen.

– De kanske behöver kameror och fler speglar.

Blommor och kort med hälsningar har lämnats intill korsningen där dödsolyckan inträffade.

Blommor och kort med hälsningar har lämnats intill korsningen där dödsolyckan inträffade.

Victor Malmcrona

Se över trafikfarliga platser

Martin Miljeteig anser även att staden har ansvar för att trafiken ska bli så säker som möjligt.

– Man behöver titta på särskilt riskfyllda områden.

Det tycker även Magnus McPheat, ordförande i Cykelfrämjandet Storstockholm.

– Det är inte bara den här korsningen utan många, framför allt på Ringvägen, som är livsfarliga. Vi vill att man omedelbart ser över utformningen av dem, säger han.

Enligt honom hade cykelboxar, där cyklisterna väntar framför bilarna vid ett trafikljus, samt framdragen cykelbana kunnat göra korsningen säkrare.

”Går inte att försvara”

Staden har sedan tidigare planer på att förbättra framkomlighet och säkerhet för cyklister på Ringvägen, strax norr om korsningen i fråga. Ambitionen är att det ska vara klart under 2026.

– Vad gäller den här platsen behöver vi vänta in polisens utredning för att veta exakt vad som hänt, men det är uppenbart att vi måste jobba mer för att förebygga olyckor vid högersväng, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Angie Gray

Ber om förståelse

Arbete med det pågår, som att det på flera ställen skapats just cykelboxar. På andra platser har stopplinjer för fordon dragits bakåt.

– Vi jobbar systematiskt med utsatta punkter i stan och i närheten av skolor och förskolor. Men när det sker en olycka är det alltid en tragedi, det går inte att försvara. Mina tankar går till kvinnans familj och vänner.

Företaget där chauffören är anställd skriver i ett inlägg på Facebook att transporten var på väg till en av deras arbetsplatser på Södermalm:

”Våra tankar går till den avlidnes anhöriga och närstående, samt självklart också till chauffören. Vi ber om förståelse och respekt för alla berörda parter i denna svåra stund.”

Det räcker med en sekund utan fokus, så kan man ha otur och bli skadad eller omkomma.

Risker med högersvängande lastbilar

De flesta dödsolyckor i Sverige med cykel sker i krock med motorfordon.

I en tredjedel av de fallen är tunga fordon inblandade – och nära i hälften av de fallen skedde olyckan i samband med en högersväng.

Många av olyckorna hade gått att förebygga om lastbilarna i fråga haft sidoradar eller bättre system för att bromsa automatiskt.

Antalet olyckor i tätort bedöms också minska drastiskt med hastighetssäkrade cykelpassager, i stället för korsningar med rödljus.

Källa: Cykelfrämjandet

Blommor och kort med hälsningar har lämnats vid korsningen.

Blommor och kort med hälsningar har lämnats vid korsningen.

Victor Malmcrona

Sorg efter dödsolyckan på Ringvägen – de kräver åtgärder

Ung kvinna omkom ✔ Två liknande trafikolyckor i samma område ✔ ”Jag blir så ledsen”