I dag finns inga hyrcyklar att hyra i Stockholms stad, sedan RideMovi, det enda företag som tidigare erbjöd tjänsten, valde att inte förnya sitt tillstånd för 2025.
För att få ut cyklar på Stockholms gator innan sommaren vill trafikkontoret nu testa en ny strategi: att göra det billigare för företag att erbjuda cyklar.
– De större aktörerna har i ett tidigare skede uttryckt att det skulle vara svårt att få ekonomin att gå ihop, därför sänker vi avgiften. Vi hoppas att det ska bli en win-win för både stockholmarna och företagen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.
"Vi tror att det här är efterfrågat," säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Angie Gray
Halverar kostnaden
Enligt det nya förslaget kommer aktörer som erbjuder cyklar att betala en avgift på 600 kronor per fordon och år, en betydande sänkning från den tidigare kostnaden på 1 400 kronor. Elsparkcyklar ska däremot fortsatt kosta 1 400 kronor.
– Vi har förstått att cyklar är dyrare än elsparkcyklar. Vi ser också att cyklar har fler hälsofördelar än elsparkcyklar, och därför vill vi ha en egen taxa för de fordon där man trampar, säger han.
Mindre inflytande
Trafikkontoret har sedan tidigare som mål att hitta en långsiktig lösning för hyrcyklar i Stockholm, och det arbetet pågår. Men för att få cyklar på plats till sommaren är detta nu det enda alternativet, menar trafikborgarrådet.
– Vi vill säkerställa att de finns i hela staden och till en kostnad som är rimlig för användarna. Med den här lösningen kommer vi inte kunna styra var de placeras eller hur mycket kunderna får betala, säger han och fortsätter:
– Om vi märker att det här upplägget inte ger det resultat vi vill ha, så har vi fortfarande möjligheten att hitta bättre alternativ via en traditionell upphandling. Men det tar tid och blir en kostnad som behöver tas direkt av stadskassan. Därför är det här ett spår vi vill testa.